Turystyka jest bodaj jedyną gałęzią greckiej gospodarki, która doskonale się rozwija i jest powszechnie chwalona. Kraj ten przeżywa prawdziwy boom turystyczny, który nie ominął również polskiego rynku.
Nie ma oczywiście jednej prostej przyczyny tego sukcesu. Patrząc na turystyczny potencjał tego kraju należy się właściwie dziwić, dlaczego bywały słabsze lata, a nie czemu teraz trwa boom. W ubiegłym roku zarówno drogą lotniczą jak i morską dotarło do Grecji o ponad 10 proc. więcej turystów niż w roku 2012.
Przede wszystkim wyspy
Na pewno jednym z atutów Grecji jest różnorodność oferty. Klienci mają do wyboru zarówno imprezy pobytowe, jak i objazdowe czy wreszcie mieszane. Długa historia oraz równie długa linia brzegowa (ok. 15 tys. km) dają duże możliwości komponowania programu czy wyszukiwania mało popularnych miejsc. W ofertach pobytowych, które dominują, królują wyspy. Wśród tych ostatnich do najpopularniejszych należy Kreta. Wyspę tę odwiedziło ponad 3,3 mln turystów.
Polski udział
Na naszym rynku Grecja również jest kierunkiem, który sprzedaje się doskonale. W ubiegłym roku wprawdzie nadal numerem jeden pozostał Egipt, jednak przewaga kraju faraonów była niewielka. Pierwsze dane dotyczące sprzedaży oferty lato 2014 wskazują, że tym razem kraj z Peloponezu ma szansę wygrać rywalizację o względy polskich turystów. Jak wynika z ostatnich raportów PZOT, wyjazd do Grecji wybiera więcej niż jedna czwarta turystów rezerwujących swoje wyjazdy przez system MerlinX. Znajdujące się na kolejnych miejscach Egipt i Turcja wybierane są odpowiednio przez 16,7 i 16,1 proc. klientów. Bez względu na to czy tendencja się utrzyma, Grecja jest pewniakiem do jednego z pierwszych trzech miejsc, obok Turcji i wspomnianego Egiptu.Kolejnym atutem istotnym z punktu widzenia polskiego rynku jest możliwość dotarcia do tego kraju drogą lądową. O ile nie przekłada się to na zwiększoną liczbę wyjazdów z dojazdem własnym, to spowodowało pojawienie się oferty autokarowej, którą sprzedaje firma Greckie Wakacje.
Choć tak długa podróż jest na pewno uciążliwa, to jednak ma istotny wpływ na obniżenie ceny, co na polskim rynku ma kluczowe znaczenie. W ubiegłym roku biuro oferowało stosunkowo niewielką liczbę miejsc, jak tłumaczono, trochę sondażowo. Jednak zgodnie z zapowiedziami w tym roku sprzedaż ma ruszyć energiczniej. Będzie to zresztą ciekawy test rynku, który pokaże, na ile niska cena jest w stanie zniwelować niedogodności podróży. Jeśli model ten sprawdzi...