Cydr chce zrównania szans

2013-09-30

Producenci cydrów jedną bitwę mają już za sobą. Wygrali. Od stycznia 2013 r. udało się obniżyć akcyzę na cydr, naturalny napój z moszczu jabłkowego o zawartości alkoholu do 5%. Dzięki temu latem na rynku pojawiły się pierwsze wyroby rodzimej produkcji, której rozwój leży w interesie polskiego rolnictwa. Polska jako wiodący producent jabłek ma interes w rozwoju cydru również na rynkach eksportowych. Na drodze do rozwoju branży stoi jednak kolejna poważna bariera. To obowiązujący dla cydru zakaz reklamy i promocji, który oznacza dla producentów cydru nierówność praw i szans wobec branży piwnej. Producenci cydru domagają się zniesienia tej nierówności. Wspierać ich będzie w tym zakresie Polska Rada Winiarstwa.

Cydr od chwili wejścia na rynek szybko zyskał duże uznanie Polaków. Robiony z jabłek, orzeźwiający i naturalny napój niskoalkoholowy stał się ciekawą alternatywą nie tylko dla mocnych alkoholi, ale również dla piwa. Dalsze możliwości rozwoju tej kategorii stanęły jednak pod znakiem zapytania ze względu na ustawowy zakaz reklamowy. Obowiązujące w Polsce przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 13) zabraniają publicznej promocji i reklamy jakichkolwiek alkoholi, robiąc jednak w tym zakresie wyjątek dla piwa. Uzasadnieniem dla takiego rozstrzygnięcia jest kształtowanie odpowiedniej struktury spożycia alkoholu - poprzez przekierowanie konsumpcji z alkoholi mocnych (wódka) na słabsze (piwo). Zakaz reklamy jednych, przy dozwolonej w pewnych granicach reklamie drugich, miał pomóc w ukształtowaniu nowej kultury spożycia alkoholu. W roku 2001, gdy uchwalano art. 13 ustawy, udział cydrów w rynku alkoholowym i ich popularność były statystycznie pomijalne. A na rynku piwa nie było popularnych gatunków piwa smakowego...

Aktualności
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail