Turystyka w liczbach

Częściej jeździmy i częściej jesteśmy odwiedzani. A najatrakcyjniejszy powiat to warszawski. Tak wygląda turystyka Polska AD 2015 wg GUS.

pws-2016-10zz-45

Główny Urząd Statystyczny opublikował dokładny raport opisujący turystykę. Można z niego dowiedzieć się zarówno o wykorzystaniu bazy noclegowej (o czym pisze w innym tekście redaktor naczelny miesięcznika „Hotelarz”), jak i o atrakcyjności turystycznej powiatów, czy wreszcie o wydatkach na turystykę oraz ruchu granicznym. Choć statystycznie pies i jego pan mają po trzy nogi, jednak warto spojrzeć na nasza turystykę oczami Głównego Urzędu Statystycznego.

Gdzie jest najładniej?

Na to pytanie statystycy raczej nie odpowiedzą. Jednak mogą stworzyć model, według którego będą badać atrakcyjność turystyczną poszczególnych powiatów. W opracowaniu użyto trzech modeli, ważąc w różnym stopniu poszczególne elementy. Razem dały one Wskaźnik Atrakcyjności Turystycznej. Jedno z tych zestawień dotyczy Wskaźnika Atrakcyjności Kulturowej (WAK), drugie to Wskaźnik Atrakcyjności Środowiskowej (WAS), trzecie zaś obejmuje Wskaźnik Atrakcyjności Biznesowo-Hotelowej (WAB). Ten ostatni jest stosunkowo najprościej skonstruowany. Składają się na niego: wskaźnik miejsc noclegowych w hotelach i wskaźnik sal konferencyjnych. Nic wiec dziwnego, że w tej kategorii pierwsze miejsce zajęła Warszawa, drugie Kraków. Za to miejsce trzecie może być już pewnym zaskoczeniem, bo zajmuje je powiat jeleniogórski. Dwa pozostałe elementy Wskaźnika Atrakcyjności Turystycznej są bardziej skomplikowane. Na WAK składają się w różnym stopniu miedzy innymi: liczba osób zwiedzających muzea i tym podobne instytucje, liczba zabytków czy liczba miejsc w teatrach i liczba pielgrzymów. W takim zestawieniu pierwsza trójka to Warszawa, Kraków i Wrocław. Wreszcie trzeci element – WAS. Ten jest najbardziej skomplikowany i uwzględnia między innymi takie elementy jak długość linii brzegowej, wskaźniki obszarów górskich i wód czy łóżek w zakładach uzdrowiskowych. W tym zestawieniu zdecydowanie wygrywają obszary górskie. Pierwsze trzy miejsca zajmują kolejno powiaty: bieszczadzki, nowosądecki i nowotarski. Pierwszy z powiatów nadmorskich – kołobrzeski – znajduje się dopiero na 10 miejscu. Po zestawieniu tych rankingów (uwzględniając różną ich wagę) statystycy uznali, że najatrakcyjniejszym turystycznie miejscem jest Warszawa (najwyższy Wskaźnik Atrakcyjności Turystycznej). Na drugim miejscu jest Kraków, natomiast na trzecim powiat tatrzański. W tym ogólnym zestawieniu znów morze znalazło się dość daleko. Dopiero na 8. miejscu znalazł się Gdańsk jako...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail