Nie tylko twarde dane ekonomiczne, ale także ogólna atmosfera polityczna ma wpływ na obroty branży turystycznej – dowodzi ekspert i współwłaściciel firmy TravelData.
Koniunktura w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej zależy od wielu czynników wpływających na zmiany popytu na produkty, z których najważniejsze są imprezy lotnicze, odpowiadające za ponad 85 proc. klientów i 92 proc. obrotów. Przedstawiając rzecz w uproszczeniu, zasadniczym czynnikiem wpływającym na poziom popytu w turystyce wyjazdowej jest dynamika wzrostu dochodów realnych gospodarstw domowych, a ważnymi czynnikami dodatkowymi o wpływie modyfikującym są zmiany poziomu obaw przed terroryzmem oraz optymizmu konsumenckiego. Kwestia wpływu dynamiki wzrostu dochodów realnych, która była już przytaczana w wielu materiałach, jest podstawowym składnikiem modeli prognozujących zmiany popytu w tej branży. Są one dość uniwersalne i mało zależne od danego kraju, jednakże sytuacja Polski nie jest w tym względzie klasyczna, mamy bowiem do czynienia z nietypowym elementem, jakim jest program Rodzina 500+. Generuje on zmiany dochodów równolegle do zmian dochodów z pracy najemnej, tak więc oba te elementy w swoim wpływie na koniunkturę w turystyce niejako się sumują.
Terroryzm – wpływ istotny, ale nie decydujący
Pierwszym ważnym czynnikiem są zmiany poziomu obaw przed terroryzmem, korygujące przebieg koniunktury wynikający z kryterium dochodowego na plus lub na minus w zależności od tego, czy obawy te maleją (jak to jest obecnie), czy mają charakter narastający, jak np. w ostatnim kwartale 2015 r. oraz pierwszych miesiącach 2016 r. Siła oddziaływania zjawiska terroryzmu na ogólną koniunkturę w turystyce bywa często przeszacowana, jeśli nie występuje on w zbyt wielu miejscach jednocześnie. Wywiera on natomiast znaczny wpływ na geografię wyjazdów, co jednakże wcale nie musi oznaczać ani zbytniego spadku liczby turystów, ani pogorszenia się kondycji finansowej organizatorów. Dowodem na to może być sytuacja lidera naszego rynku turystycznego, czyli biura Itaka, które korzystając z dużej dywersyfikacji obsługiwanych kierunków, z dużym sukcesem przesunęło w sezonie 2016 ciężar wyjazdów swoich klientów z Turcji i Egiptu (gdzie Itaka była liderem) do innych, bezpieczniejszych regionów. Sukces w tym...