Ile warte są kongresy, targi i inne tego typu wydarzenia? Około 1 proc. PKB. Tak wynika z raportu przygotowanego przez Poland Convention Bureau.
Od ośmiu lat Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej we współpracy z regionalnymi biurami z całej Polski przygotowuje raport o polskim rynku spotkań. Pomimo zmian wprowadzanych w kolejnych raportach, dzięki nim mamy w miarę kompletny obraz tego sektora polskiej turystyki oraz trendów na rynku. W branży turystycznej taka sytuacja niestety nie jest zbyt częsta. Tym bardziej warto przyjrzeć się zebranym wynikom. Jak zastrzegają autorzy, nie jest to pełny obraz branży spotkań w Polsce. Jednak firmy, które nadesłały informacje, mają na tyle dużą część rynku, że obraz stworzony na podstawie uzyskanych od nich informacji można śmiało uznać za reprezentatywny dla całości. Zdaniem autorów raportu udział przemysłu spotkań w polskiej gospodarce w roku 2015 szacowany jest na 1 proc. PKB. Ich wartość wynosiła 26 mld zł. Kongresy, targi czy spotkania korporacyjne tworzą 171 tys. miejsc pracy. Liczba uczestników rozmaitych spotkań z polski i zagranicy przekroczyła 12,4 mln, a średni czas trwania imprezy wynosił dwa dni. Spośród uwzględnionych w raporcie imprez w ubiegłym roku najwięcej uczestników zgromadził poznański Doroczny Światowy Kongres Stomatologiczny FDI. Zebrało się tam aż 12 tys. stomatologów.
Gdzie organizowane są imprezy?
Zdecydowanie najchętniej w hotelach. Odbyło się tam 30 417 spotkań, czyli 77 proc. Na drugim miejscu uplasowały się obiekty lub sale wynajmowane na specjalne wydarzenia – 14 proc. (5389 spotkań). Trzecią lokatę zajmują centra wystawienniczo-kongresowe – 6 proc. (2268 spotkań). Na ostatnim miejscu znajdują się szkoły wyższe – 4 proc. (1492 spotkania). W porównaniu z rokiem ubiegłym widać wzrost udziału hoteli.
Kiedy się spotykano?
Najchętniej w październiku. W tym miesiącu odbyły się 4602 spotkania i wydarzenia, co dało 12 proc. w skali roku. Drugim miesiącem...