Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.

Coraz tłoczniej na polskim niebie

Duże wzrosty, rekordy, ale stosunkowo mało przetasowań i niespodzianek. Tak wyglądał rynek regularnych przewozów międzynarodowych w Polsce w 2017 r.

 rt 2018 06e 33

  Ubiegły rok był doskonały dla biur podróży. Okazuje się, że koniunktura na podróżowanie pozwoliła również liniom lotniczym na uzyskanie dobrych wyników. Na polskim rynku lotniczym udało się pobić kilka historycznych rekordów. Rok solidnych wzrostów – tak można krótko można podsumować 2017 r. dla większości graczy. Obyło się jednak bez spektakularnych przetasowań. Dotyczy to zarówno linii regularnych, jak i czarterowych. Rynek przewozów regularnych wzrósł z niemal 30,45 mln pasażerów w roku 2016 do 35,89 mln, a więc o 17,88 proc. Trzeba przyznać, że wzrost wynoszący niemal 20 proc. robi wrażenie. Nawet jeśli uwzględnić, że pod względem liczby podróży w stosunku do populacji nasz rynek ma jeszcze spore rezerwy. Tak duży skok rok do roku dobrze wróży na bieżący rok, bo ta duża dynamika raczej nie wyhamuje gwałtownie. Choć powtórzenie równie dobrego wyniku może być trudne, to jednak wyraźny wzrost powinien być zanotowany także w tym roku.

Kto przewiózł najwięcej?

Na pierwszych trzech miejscach pod względem liczby przewiezionych pasażerów w ubiegłym roku w stosunku do 2016 r. nie zaszły zmiany. Numerem jeden wciąż jest Ryanair. Irlandzki przewoźnik przewiózł niemal 10,99 mln pasażerów. W roku 2016 było to 9,32 mln. Oznacza to wzrost o 18 proc. Jednak udział tego przewoźnika w rynku pozostał w zasadzie bez zmian. W roku 2016 wynosił 30,61 proc., a w następnym roku było to 30,65 proc. Tak czy inaczej Ryanair pozostaje zdecydowanym liderem naszego rynku w konkurencji międzynarodowych przewozów pasażerskich z przewagą ponad 2,52 mln pasażerów nad drugim w tej kategorii przewoźnikiem, którym jest LOT. Nasze narodowe linie lotnicze przewiozły w ubiegłym roku ponad 8,5 mln pasażerów. Było to o przeszło 1,67 mln osób więcej niż w 2016 r. (wzrost o 24,44 proc.). Dzięki wzrostowi większemu niż wynik całego rynku, LOT zwiększył również udziały w całości przewozów z 22,38 proc. w 2016 r. do 23,63 proc. w zeszłym roku.

Również trzecia pozycja, jeśli chodzi o liczbę przewiezionych pasażerów, jest zajęta przez tę samą co przed rokiem linię – Wizz Air. W tym wypadku liczba pasażerów również wzrosła – z 6,59 mln do ponad 7,68 mln. Oznaczało to całkiem spory wzrost procentowy, wynoszący ponad 16,5 proc. Jednak z powodu dużego przyrostu całego rynku węgierskie linie nie tylko nie zwiększyły swojego udziału w nim, ale nawet nieco straciły (z 21,65 proc. w 2016 r. do 21,39 proc. w roku ubiegłym). Mimo to wysoka pozycja na naszym rynku Wizz Air pozostaje niezagrożona, ponieważ kolejna w tym rankingu firma – Lufthansa – przewiozła w zeszłym roku 2,02 mln pasażerów i miała udział w całym polskim rynku wynoszący zaledwie 5,6 proc.

Na niemieckich liniach kończą się przewoźnicy, którzy przewieźli ponad milion pasażerów. Kolejny, piąty przewoźnik EasyJet przewiózł 873,9 tys. pasażerów i miał 2,43 proc. udziałów w rynku. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozwoju w Polsce,...



Zbigniew Adamów-Bielkowicz

Wydanie: 5/2018, TEMAT MIESIĄCA

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne