Rośnie znaczenie nastrojów konsumenckich dla wyników tego sezonu. Pierwszy etap przedsprzedaży jest na podobnym poziomie jak przed rokiem – pisze analityk i współwłaściciel firmy TravelData.
Pierwsza część przedsprzedaży w sezonie lato 2019 już za nami. Nie zdarzyło się w niej nic takiego, co mogłoby szczególnie zaskoczyć uczestników rynku. Biuro TUI Poland tak jak w latach 2016-2018 przedstawiło w tym okresie jeszcze bardziej konkurencyjną ofertę niż poprzednio, a pozostali organizatorzy dość konsekwentnie postawili na ochronę marż i pozostawili ceny na poziomie zbliżonym do stosowanych w ubiegłorocznym okresie first minute. Sumaryczna sprzedaż lata pozostaje (połowa lutego 2019) na poziomie nieco wyższym niż przed rokiem, co jest kompilacją bardzo dobrej sprzedaży oferty TUI Poland i mniej niż 10-procentowych spadków u pozostałych organizatorów.
Sprzedaż jak zawody w kolarstwie torowym
Ten dość spokojny i jakby nieco uładzony obraz może trwać jeszcze czas jakiś, ale jest całkiem prawdopodobne, że wraz z nadejściem wysokiego sezonu sprzedaży w turystyce wyjazdowej może dojść do znacznego zdynamizowania obecnej sytuacji. W tym sezonie może ona przypominać obraz znany miłośnikom sprinterskich zawodów w kolarstwie torowym. Przez większą część dystansu zawodnicy „czarują” się taktycznie nawzajem (zdarzają się nawet tzw. stójki) po to, by w pewnym momencie porzucić kalkulację i przejść w fazę bezpardonowego wyścigu, w której liczy się głównie szybkość mająca zapewnić ostateczną wygraną zawodnika na finiszu. Jest całkiem możliwe, że podobnie może być z ostatecznym rozegraniem tegorocznego sezonu w zorganizowanej turystyce wyjazdowej. Obecna dość słaba koniunktura w sprzedaży imprez turystycznych wcale nie wynika z tego, że Polacy nagle stracili ochotę na zagraniczne wakacje, ale z odsuwania momentu ich rezerwacji na później. W takiej sytuacji decydujący okres, w którym skumulują się zwykły bieżący oraz odłożony w czasie popyt na wycieczki, powinien rozpocząć się w okolicach przełomu maja i czerwca, gdy możliwości elastycznego dostosowania programów organizatorów do zmian zapotrzebowania ze strony klientów stają się już ograniczone. Czynniki popytu dość przewidywalne W obecnym sezonie...