Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.

ECTAA oskarża IATA o stosowanie praktyk monopolistycznych

2019-05-28

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) złożyła do europejskiego organu ochrony konkurencji skargę na Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) za naruszenie art. 101 i 102 Traktatu UE. Działanie to podjęto po latach negocjacji, które miały na celu modernizację programu dystrybucji biletów lotniczych i uczynienia go bardziej partnerskim.

airport 3511342 960 720

W ciągu ostatnich lat stosunki handlowe między biurami podróży a liniami lotniczymi ewoluowały i nie mają już nic wspólnego z dawną relacją między przewoźnikiem a agentem. Obecnie linie lotnicze bezpośrednio konkurują z agentami w sprzedaży biletów lotniczych, a klasyczne systemy wynagrodzeń oparte na prowizjach zostały porzucone. Niezmienne pozostaje natomiast, że linie lotnicze nakładają na agentów bardzo rygorystyczne, jednostronne i nieproporcjonalne ograniczenia w zakresie dystrybucji biletów. Takie podejście oparte jest na IATA Passenger Agency Program (PAP), który w dalszym ciągu interpretowany jest w sposób tradycyjny, zwłaszcza w sprawach dotyczących agentów. Umowa o Agencji Sprzedaży Pasażerskiej, którą musi podpisać każdy agent akredytowany przez IATA, została opracowana 40 lat temu, jest archaiczna i nie spełnia już warunków.

ECTAA zawsze dążyła do zapewnienia równych warunków wszystkim kanałom dystrybucji i dbała o ochronę interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wszystkie podejmowane przez ECTAA próby dostosowania programu PAP do wymogów współczesnego rynku były przez IATA systematycznie odrzucane. Wskazano szereg kluczowych kwestii, które w opinii ECTAA ograniczają konkurencję na rynku dystrybucji biletów lotniczych. Nie są to pojedyncze problemy, ale kwestia traktowania PAP jako systemu faworyzującego linie lotnicze, a co za tym idzie ograniczającego konkurencję.

Mimo że Passenger Agency Program bezpośrednio przekłada się na działalność handlową biur, ich sytuację finansową i dystrybucję pośrednią, agenci turystyczni nie mają żadnego wpływu na podejmowane decyzje i są bezsilni, gdy chodzi o ustalanie zasad współpracy. Wynika to z faktu, że w skład organu zarządzającego PAP, IATA Passenger Agency Conference, wchodzą wyłącznie linie lotnicze, które jednostronnie decydują o zasadach programu.

Ostatnio w programie wprowadzono poważne zmiany, tzn. NewGen ISS nowy system zarządzania, który ma usprawnić system rozliczeń finansowych między biurami podróży a liniami lotniczymi. Nowe zasady ograniczają sprzedaż agentów, co zmusza ich do wczesnego finansowania sprzedaży po osiągnięciu pewnego progu, a także do zapewnienia sobie wyższych gwarancji finansowych.

-  System pośredniej dystrybucji biletów lotniczych został poważnie zachwiany przez nadużywanie dominującej pozycji IATA, i to w sytuacji, gdy powinniśmy bardziej niż kiedykolwiek ułatwiać konsumentom zorientowanie się w mnogości taryf biletów lotniczych i rosnącej liczbie usług dodatkowych, jakie oferują przewoźnicy - podkreśla Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA.

W tej sytuacji ECTAA zwraca się do Komisji Europejskiej o wszczęcie dochodzenia w sprawie naruszenia przez IATA zasad konkurencji i o wymuszenie zaprzestania tych praktyk.


Polecamy

Polecamy także:

Konkurs EDEN rozstrzygnięty. Zwycięzcą jest…
Gołdap Mazurski Zdrój została zwycięzcą tegorocznego konkursu EDEN na „Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne” w kategorii turystyka zdrowotna i wellness....

Wakacje Polaków według Mondial Assistance
W tym roku na letni urlop wybiera się 65 proc. Polaków. Połowa z nich zostanie w kraju, a druga połowa wyjedzie za granicę. W czołówce najpopularniejszych...

KLM pracuje nad samolotem przyszłości
Holenderskie Linie KLM i Politechnika w Delft rozpoczęły prace nad nowym, paliwooszczędnym modelem samolotu przyszłości. Model pokazowy zostanie zaprezentowany w...

Co trzeci Polak na urlopie za granicą nie ma ubezpieczenia
Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Przy planowaniu zagranicznych wyjazdów warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu zdrowotnym i finansowym. Z raportu...

Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Polityka prywatności