Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.


Polskie biura podróży deklarują: Nie powtórzymy błędu z zeszłego roku

Jak już było zaznaczane we wcześniejszych materiałach zamieszczonych w miesięczniku, jeszcze podczas letnich wakacji w wypowiedziach wielu przedstawicieli branży turystycznej w sprawie roku turystycznego 2017/2018 przeważały tony dużego zadowolenia z kolejnego bardzo udanego sezonu w turystyce.

 

  Jednak po początkowym entuzjazmie wraz z upływem czasu i liczbą napływających informacji do świadomości wielu osób ze środowiska turystycznego powoli przebiła się jednak teza, że kończący się rok wcale nie był korzystny dla polskiej turystyki wyjazdowej, a zwłaszcza dla biur podróży, czyli dla jej zorganizowanej części. Obecnie dominujący pogląd na miniony sezon jest już całkowicie inny. Świadczą o tym wypowiedzi członków kierownictwa czołowych touroperatorów podczas ostatniej konferencji poświęconej m.in. podsumowaniu minionego roku w polskiej turystyce wyjazdowej, które dadzą się sprowadzić do mocnej konkluzji: nie powtórzymy błędu z zeszłego roku. 

Większa sprzedaż, zdecydowanie mniejsze zyski

Najkrótsze przedstawienie minionego sezonu sprowadzone do zaledwie kilku liczb uzyskanych na podstawie danych otrzymanych od 24 przodujących na rynku organizatorów jest następujące: wzrost liczby klientów o 34,9 proc. do 3,14 mln, wzrost przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych o 26,7 proc. do 8,16 mld zł, spadek zysku netto o 53,8 proc. do 60,5 mln zł oraz spadek rentowności netto z 2,03 do zaledwie 0,74 proc. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że te i tak bardzo słabe rezultaty branży w dużym stopniu ratują wyniki osiągnięte przez TUI Poland, czyli najbardziej ofensywnego organizatora, który zakończył ubiegły sezon z największym wzrostem liczby klientów (+76,2 proc.) i z największym zyskiem netto (33,4 mln zł). Zmiany w wynikach reszty były jeszcze bardziej niekorzystne. Zysk netto spadł ze 119 do 27 mln zł (czyli wartości mniejszej niż dla samego TUI Poland), rentowność netto zmniejszyła się z 2,35 proc. do 0,45 proc., a zysk netto na klienta z około 65 do zaledwie 12 zł. Należy przy tym zaznaczyć, że dodatni zysk netto branża zawdzięcza rezultatom operacji zabezpieczających, bo bez nich wystąpiłaby kilkudziesięciomilionowa strata (dokładniejsze wyniki poznamy dopiero w sierpniu ze sprawozdań składanych przez organizatorów do Krajowego Rejestru Sądowego). 

Zawiodła biznesowa intuicja i operacyjne rozeznanie

O tym, że większość organizatorów (poza zwłaszcza TUI Poland) nie wykorzystało skutecznie w ostatnich dwóch latach (2017- -2018) fantastycznej koniunktury na rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej, zadecydowało wiele czynników o charakterze zarówno fundamentalnie biznesowym, jak i operacyjnym. Te pierwsze zadziałały głównie w roku 2017 i w szczególności sprowadzały się do głębokiego niedoszacowania wpływu na koniunkturę w branży...



Andrzej Betlej Autor jest współwłaścicielem i analitykiem firmy TravelData

Wydanie: 5/2019, ŚWIAT BRANŻY

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Polityka prywatności