Od początku roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło ponad 100 skarg na biura podróży. Okazuje się, że oferty prezentowane w kolorowych folderach czy na stronach internetowych, a nawet postanowienia umowy znacząco odbiegają od rzeczywistości, którą podróżni zastają na miejscu.
Powracamy do kwestii obowiązku informacyjnego, który został szczegółowo rozbudowany w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, która obowiązuje od 1 lipca 2018 r. – wyjaśniając, jakie konsekwencje płyną z niedopatrzenia tego obowiązku przez organizatora. Przytaczamy problemy, na które zwrócił uwagę UOKiK w kontekście obowiązku informacyjnego. Kwestia skarg jest rozwojowa i jest również przedmiotem interpelacji do ministra sportu i turystyki – tak więc do sprawy z pewnością będziemy wracać. Organizator turystyki lub agent turystyczny w sytuacji, gdy impreza turystyczna jest sprzedawana za jego pośrednictwem, udziela podróżnemu, zanim ten zwiąże się jakąkolwiek umową o udział w imprezie turystycznej lub odpowiadającą jej ofertą, następujących informacji: • obejmujących główne właściwości usług turystycznych: – miejsce pobytu, trasę i czas trwania imprezy, w tym co najmniej przybliżoną datę początkową i końcową oraz liczbę noclegów zapewnianych w trakcie imprezy turystycznej, – rodzaj, klasę, kategorię lub charakter środka transportu, a także informacje dotyczące przejazdów, w szczególności czas i miejsce wyjazdów oraz postojów, a jeżeli dokładny czas nie został jeszcze określony – o przybliżonym czasie wyjazdu i powrotu, – położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu, – liczbę i rodzaj posiłków, – szczegółowy program zwiedzania, wycieczki lub inne usługi uwzględnione w cenie imprezy turystycznej, –...