Rezerwacje w świetle nowych rozwiązań i orzecznictwa unijnego

Podmiot świadczący usługi turystyczne ponosi odpowiedzialność za wszelkie błędy spowodowane usterkami technicznymi systemu rezerwacji, które można mu przypisać, oraz w przypadku, gdy podmiot ten zgodził się zająć rezerwacją imprezy turystycznej lub usług turystycznych będących częścią powiązanych usług turystycznych – za błędy powstałe podczas procesu rezerwacji.

 

 rt 2019 11a 19

 

Nowe rozwiązania (wynikające z ustawy z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych) wprowadziły odpowiedzialność odszkodowawczą organizatora turystyki, przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych lub agenta turystycznego wobec podróżnego za swoje błędy w rezerwacji. Przedsiębiorca może zwolnić się z odpowiedzialności, jeśli wykaże, że winę za błąd ponosi podróżny lub błąd ten powstał na skutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności. Biuro podróży odpowie za: • błędy techniczne w systemie rezerwacji, które zostaną mu przypisane, • błędy powstałe w przypadku, gdy odpowiada za zajęcie się rezerwacją imprezy turystycznej lub usług turystycznych będących częścią powiązanych usług turystycznych. Biuro podróży może dochodzić roszczeń od każdej osoby trzeciej, która przyczyniła się do zdarzenia, w wyniku którego musiało wypłacić odszkodowanie lub obniżyć cenę bądź które skutkowało innymi obowiązkami. Rozwiązania są na tyle nowe, że na razie brakuje ich sądowej interpretacji. Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) jest natomiast aktywny w kwestii spraw rezerwacji w obszarze przewoźników lotniczych. Warto przyjrzeć się tym sprawom i zobaczyć, w jakim kierunku zmierza linia orzecznicza związana z rezerwacjami. 

Jeśli podróżny dokonał rezerwacji w biurze podróży, to nie może dochodzić równocześnie rekompensaty od przewoźnika

Sprawa dotyczyła trzech podróżnych, którzy w marcu 2015 r. dokonali w biurze podróży z siedzibą w Holandii rezerwacji lotów z Holandii na Korfu i z powrotem. Usługi te były częścią imprezy turystycznej, za którą zapłaciło biuro podróży. Loty miały zostać wykonane przez narodowe greckie linie lotnicze, które zawarły w tym celu umowę ze spółką z siedzibą na Cyprze. Greckie linie udostępniły spółce z siedzibą na Cyprze pewną liczbę miejsc w samolotach w zamian za opłatę czarterową. Spółka...


Wydanie: 11/2019, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail