Pragnienie doświadczania motywuje do odbywania podróży. Stanowi także inspirację do kreowania oferty. Takiej, która najlepiej odpowie na potrzeby turystów.
O świadomości rynku dotyczącej gospodarki doświadczeń rozmawiali w październiku w Świdnicy na Dolnym Śląsku przedstawiciele krajowej branży turystycznej. Podczas odbywającej się tam jednej z największych w i najważniejszych w Polsce konferencji „Turystyka w czasach experience economy”, będącej pokłosiem organizowanego w 2016 r. Kongresu Turystyki Polskiej, słowo „doświadczenie”, „doświadczenia” oraz „doświadczanie” odmieniano przez wszystkie przypadki. W licznych dyskusjach podkreślano, że doświadczenia zwiększają satysfakcję turysty, przekładają się na efekty ekonomiczne rynku, a także determinują jakość oferowanych na nim produktów i usług.
Ponad 300 stałych bywalców
W tegorocznej jesiennej ogólnopolskiej konferencji dla sektora turystycznego, którą Świdnica przygotowała już po raz piąty, wzięło udział ponad 300 uczestników z całej Polski – wśród których znalazło się wiele osób uczestniczących w tym wydarzeniu od początku jego organizacji. Byli wśród nich m.in. przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów terytorialnych, samorządów gospodarczych, organizacji pozarządowych działających w sektorze turystyki, pracownicy i menedżerowie biur i agencji podróży, piloci i przewodnicy wycieczek, krajoznawcy, marketingowcy i specjaliści promocji, uznani eksperci branży oraz nowe osoby wchodzące na rynek, a także przedstawiciele świata nauki, dla których turystyka jest źródłem badań naukowych. Przez dwa dni podczas sesji plenarnych, warsztatowych, paneli dyskusyjnych, wizyt studyjnych wymieniali się doświadczeniami, dobrymi praktykami, sugestiami, a podczas networkingów nawiązywali cenne kontakty, które mają szansę zaowocować nowymi rozwiązaniami w sferze turystycznego biznesu. Do tematyki konferencji wprowadziły uczestników interesujące referaty programowe, które w tym roku wygłosili przedstawiciele świata nauki i jednocześnie praktycy branży turystycznej: Armin Mikos von Rorhseidt (profesor, pilot wycieczek i właściciel biura podróży), Magdalena Kachniewska (profesor SGH, menedżer i doradca biznesu), Andrzej Rapacz (profesor UE, ekspert dla przedsiębiorstw turystycznych i samorządów) i Andrzej Stasiak (dr UŁ).
Bogaty program, burzliwe dyskusje
Program wydarzenia jak zwykle był bardzo napięty. Skupiał się wokół trzech bloków, dotyczących innowacji w turystyce, roli dziedzictwa niechcianego oraz rosnącej w siłę turystyki sportowej, powodującej, że sam sport jako zjawisko masowe przestaje być postrzegany tylko i wyłącznie przez pryzmat funkcji konsumpcyjnej, a bierze udział w tworzeniu turystyki i rozwijaniu ruchu turystycznego. Merytoryczną część konferencji rozpoczął dynamiczny i burzliwy...