W ciągu ostatnich 20 lat polski sektor spożywczy przeszedł znaczące przeobrażenia, a dzięki stałemu rozwojowi technicznemu, technologicznemu i organizacyjnemu, Polska jest ósmym eksporterem żywności spośród państw UE, a ponadto oferuje duży potencjał dla produkcji żywności ekologicznej. W 2019 r. wpływy z eksportu znacząco się zwiększyły o blisko 7 proc. do prawie 32 mld euro, wobec 29,7 mld euro w 2018r., jak podaje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Co daje taki rozpęd polskiej branży spożywczej i jakie zmiany może przynieść 2020 rok?
Eksperckie raporty i analizy wskazują trendy, o których wielokrotnie mówiono na kongresach, konferencjach i seminariach w poprzednim roku. Fachowcy od handlu i marketingu skupiają się na szybkim dotarciu do konsumenta z coraz bardziej oryginalnymi produktami pod hasłem „zdrowo, smacznie, tradycyjnie, w opakowaniu ekologicznym, z krótkim składem na etykiecie”. Ale nie tylko jakość produktu jest ważna. Ważny staje się sposób dotarcia i forma płatności - wygodne dla konsumenta - podkreśla ekspert rynku, Andrzej Faliński z Forum Dialogu Gospodarczegoi wskazuje na kilka czynników zmieniających rynek, o których m.in. będziemy rozmawiać podczas WorldFood Poland.
Gwałtowne przyspieszenie digitalizacji
Szacuje się, że już ok 7% rynku detalicznego to różne formy e-commerce. Nastąpił gwałtowny wzrost e-sprzedaży żywności, a spotęgowały to niedziele bez handlu i rozwój oferty logistycznej. IT tworzy nową jakość uczestniczenia w rynku i poznawania go poprzez uaktywnienie i stabilizację wirtualnego kanału sprzedaży i dostawy. Procesowi digitalizacji działań służy narastająca intensywność konkurencji, reorganizacji firm, procesy koncentracyjne w handlu i produkcji. IT rozwija się na wszystkich typach powierzchni handlowych, stymulując strategie oparte o automatyzację operacji handlowych.
Rozwój sprzedaży...