Misja specjalna polskiej gastronomii #gastropomaga

2020-03-24

Choć przez epidemię koronawirusa branża sama chyli się ku upadkowi, to pomaga potrzebującym karmiąc personel szpitali i punktów ratownictwa,a także osoby starsze, które zostały bez pomocy. A zaczęło się od 10 pizz przywiezionych do gdyńskiego szpitala. Dzisiaj lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym walczących z epidemia koronavirusa pomagają restauracje w całej Polsce. Choć to właśnie one, jako jedne z pierwszych, odczują negatywne skutki ekonomiczne trwającej pandemii.

 weinstube 4055976 640

13 piątek był prawdziwym piątkiem trzynastego dla restauratorów, właścicieli kawiarni, cukierni. Dla gastro. By spowolnić wzrost liczby zakażeń nowym koronawirusem, polski rząd zdecydował się wprowadzić stan zagrożenia epidemicznego w całym kraju, a wraz z nim - różnego rodzaju ograniczenia, mające na celu spowolnienie rozwoju epidemii. Jedno z nich dotyczyło restauracji i gastronomii. Na mocy rządowej decyzji, począwszy od 14 marca wszystkie lokale - restauracje, kawiarnie, cukiernie musiały zostać zamknięte dla gości. Dopuszczono jedynie sprzedaż na wynos oraz w dostawie. Choć decyzja była czymś, czego można było się spodziewać, nikt chyba nie był na nią przygotowany. Nie tak szybko, nie na taką skalę.

Restauracje to specyficzny biznes. Ekonomiczny byt wielu lokali opiera się na bieżących zyskach, które stanowią zwykle kilka do kilkunastu procent obrotów. Do tego dochodzą regularne, stałe koszty: pracownicy, czynsz, media, a także dostawcy - czasem nawet kilkudziesięciu, zaopatrujących lokale w niezbędne do gotowania składniki. To także specyfika funkcjonowania - do restauracji idziemy nie tylko, by zjeść, ale by się z kimś spotkać. A właśnie spotkania towarzyskie były czymś, co wszyscy powinniśmy natychmiast ograniczyć, maksymalnie rezygnując z opuszczania domu - dla własnego dobra i zdrowia.

Z racji  specyfiki działalności, było wiadome, że to właśnie restauracje będą w grupie tych przedsiębiorstw, które jako pierwsze - w dodatku bardzo mocno - odczują ekonomiczne skutki epidemii.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja wymusiła na właścicielach lokali konieczność szybkich decyzji oraz adaptacji do nowych warunków. Reorganizacja pracy zespołu, dostaw, przestawienie się na sprzedaż dań na wynos lub w ogóle wprowadzenie takiej możliwości, jako sposoby, by mimo zamknięcia lokalu, mieć szansę na jakikolwiek obrót.

Jednak, na przekór zupełnie podbramkowym, bezprecedensowym okolicznościom, wiele restauracji zdecydowało się na - z ekonomicznego punktu widzenia - zupełnie szalony krok - wsparcie tych, którzy tej pomocy potrzebują jeszcze bardziej

 

………..

 

 

“Kochani, Sytuacja jest trudna, nie będziemy tego ukrywać. Ale naszych problemów nie da się nawet w części porównać do tego, z czym zmaga się teraz służba zdrowia. Dlatego w związku z zamknięciem lokali gastronomicznych postanowiliśmy wykorzystać nasze możliwości tak, żeby chociaż trochę pomóc w tych trudnych chwilach. Od dziś, codziennie lekarze i personel szpitala mogą od nas za darmo dostać pizzę  - na razie umówiliśmy się na 10 szt. - tak żeby mogli się szybko (i smacznie) posilić! Wiemy, że na takie rzeczy, jak przygotowanie jedzenia po prostu nie mają czasu!”

 

Taki komunikat na swoim fanpage’u 14 marca, pierwszego dnia obowiązywania nowych przepisów zamieściła gdyńska pizzeria Muszla.
- Spotkaliśmy się z naszym zespołem zaraz przed tym, jak ogłoszona została decyzja o zawieszeniu działalności restauracji. Spodziewaliśmy się takich informacji i zastanawialiśmy się, co zrobić - opowiada  mi Anna Wylężek z Muszli, pomysłodawczyni gdyńskiej akcji #GastroPomaga. Jak dodaje, Muszla jest przestrzenią, w której do tej pory odbywało się wiele wydarzeń i spotkań, ma sporo miejsc, więc było pewne, że lokal czeka ogromna zmiana w funkcjonowaniu.
-  W pewnym momencie, ktoś rzucił pomysł, że skoro naszej sytuacji już i tak nic nie poprawi, to może chociaż wykorzystamy nasze zasoby, żeby pomóc innym, szczególnie, że całą służbę zdrowia czeka teraz najtrudniejszy czas - relacjonuje Wylężek. 

Restauracja skontaktowała się ze Szpitalem Miejskim w Gdyni.
 - Dowiedzieliśmy się, że sytuacja już jest bardzo trudna. Lekarze i cały personel mają już mnóstwo pracy i działają w bardzo szybkim tempie, a spodziewają się, że sytuacja będzie coraz trudniejsza. Zaproponowaliśmy więc, że będziemy im codziennie przygotowywać 10 pizz tak, żeby mogli się sprawnie posilić i nabrać energii do pracy. W restauracji przestrzegamy wszelkich norm dotyczących higieny i bezpieczeństwa pracy i stosujemy się do wszelkich wytycznych sanepidu. Żeby zminimalizować ryzyko umówiliśmy się, że posiłki będą przygotowywane na konkretnie umówioną godzinę i odbierane przed restauracją przez personel szpitala, który akurat jedzie tam na drugą zmianę - wyjaśnia mechanizm pomocy.

Pomysł Muszli spotkał się z pozytywną reakcją.
- Jak tylko opublikowaliśmy informację o naszym pomyśle w mediach społecznościowych od razu dostaliśmy ogromnie pozytywny odzew.  W samym Trójmieście prawie wszystkie znane nam restauracje, które nadal...


Polecamy
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail