– W 2019 roku umocniliśmy pozycję na rynkach zagranicznych pozostając jednocześnie niekwestionowanym liderem na rynku polskim. Z naszych usług w Polsce skorzystało prawie 2,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 25% wobec 2018 r. Jesteśmy też jednym z największych eksporterów usług w Polsce, a naszą mocną stroną jest oferowanie wysokiej jakości przewozów w przystępnej cenie. Dzięki temu możemy cały czas się rozwijać i zwiększać swoją obecność na kluczowych rynkach w Europie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air:
|
2019 r. |
2018 r. |
zmiana % r/r |
Przychody (mln zł) |
1 614,7 |
1 296,1 |
+24,6% |
Zysk operacyjny (mln zł) |
168,5 |
115,4 |
+46,1% |
Marża operacyjna |
10,4% |
8,9% |
+1,5 pkt% |
EBITDA (mln zł)* |
343,6 |
127,4 |
+169,6% |
marża EBITDA |
21,3% |
9,8% |
+11,4 pkt% |
Zysk netto (mln zł) |
85,0 |
64,4 |
+31,9% |
Marża netto |
5,3% |
5,0% |
+0,3 pkt% |
Wyniki z pominięciem różnic kursowych |
|||
EBITDA (mln zł)* |
352,2 |
144,2 |
+144,2% |
marża EBITDA |
21,8% |
11,1% |
+10,7 pkt% |
Zysk netto (mln zł) |
93,6 |
81,2 |
+15,2% |
Marża netto |
5,8% |
6,3% |
-0,5 pkt% |
*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji
Przychody Enter Air wyniosły 1,6 mld zł w 2019 r. i były o 24,6% wyższe od 1,3 mld zł w 2018 r. Spółka miała 168,5 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 46,1% r/r) i 85,0 mln zł zysku netto (wzrost o 31,9%). Wynik EBITDA w 2019 r. ukształtował się na poziomie 343,6 mln zł wobec 127,4 mln zł rok wcześniej (wzrost o 169,6%).
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą w Polsce i czwartą linią turystyczną w Europie pod względem floty. W 2019 roku przewoźnik w pełni wykorzystywał możliwości operacyjne floty i wykonywał operacje lotnicze na 21 samolotach Boeing 737-800. W szczycie sezonu, ze względu na duży popyt ze strony touroperatorów operacje były wykonywane także na czterech dodatkowych maszynach, wypożyczonych od innych przewoźników w ramach umowy wet-lease. Z myślą o dalszym rozwoju i zwiększeniu operacji lotniczych w kwietniu 2020 roku do floty dołączył kolejny samolot Boeing 737-800. Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów tego typu oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych pozostają uziemione od marca 2019 roku.
Enter Air jest niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w kraju. Według opublikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego danych przewozów turystycznych w Polsce, Enter Air przewiózł w 2019 roku 1,54 mln pasażerów w ruchu czarterowym oraz 0,92 mln w ruchu regularnym. Przewozy zaliczane przez ULC jako regularne są świadczone przez przewoźnika na rzecz touroperatorów w taki sam sposób jak czarterowe.
Od wielu lat Enter Air współpracuje z największymi, posiadającymi stabilną pozycję touroperatorami. Pod koniec 2019 przewoźnik podpisał z Itaka Holdings aneks do obowiązującej umowy, doprecyzowujący wolumen i wartość kontraktu w sezonie Lato 2020 i Zima 2020/2021. Zawarta została także umowa z Rainbow Tours na sezon Lato 2020 i Zima 2020/2021, a w październiku 2019 r. przedłużono współpracę z TUI Poland o kolejne dwa lata.
– W kwietniu 2020 roku minęło 10 lat od pierwszego lotu Enter Air. Od tej pory z roku na roku stabilnie się rozwijamy, a nasz model biznesowy, który został zaprojektowany w czasach kryzysu opiera się na zdrowej relacji między kosztami stałymi i zmiennymi. W nasze DNA wpisana jest niskokosztowa struktura przedsiębiorstwa. Dobrze wykorzystane poprzednie lata pozwoliły nam wejść w obecny rok z bardzo stabilnym biznesem, w ciągu praktycznie 2 tygodni wdrożyliśmy zabiegi restrukturyzacyjne zamrażając firmę w oczekiwaniu na powrót rynku. Szykujemy się do wznowienia działalności w nowych realiach i pomimo zawirowań spodziewamy się odbudowy popytu na nasze usługi w całej Europie – mówi Grzegorz Polaniecki.