Doznania sensoryczne w restauracji

2014-04-15

Goście restauracji i punktów gastronomicznych, kupują nie tylko posiłki, ale w dużym stopniu płacą także za wspomnienia i wrażenia, jakie wynoszą ze sobą do domu. Bardzo często, nawet z pozoru nieistotne kwestie i detale zmysłowe składające się na atmosferę lokalu i jego klimat otoczenia, okazują się niezmiernie ważne. Wystrój, muzyka, wygodne siedzenia, zapachy w pomieszczeniu czy też kształt i waga zastawy stołowej, potrafią doskonale oddać charakter danego miejsca.

Group of three young woman enjoying a drink at a bar.

Podobnie jak opakowanie produktu, wpływa na ocenę jego smaku, tak samo architektura doświadczeń zmysłowych w restauracji, wpływa na ocenę poziomu zadowolenia klientów z jedzenia oraz jakości całościowej usługi gastronomicznej.

Podobnie przygotowane danie, może smakować wyśmienicie i wykwintnie, gdy jest podane w miejscu o eleganckim i gustownym wnętrzu, a inny smak tego samego posiłku zarejestrują np. klienci przydrożnego baru. Z czego to wynika? Otóż z tego, iż człowiek w dużej mierze podejmuje decyzje oraz wydaje subiektywne oceny pod wpływem emocji i percepcji zmysłowej otoczenia. Aspekty te, można umiejętnie kształtować i wpływać na nie za pomocą działań marketingu sensorycznego. W przypadku, restauracji obok oczywistych doznań smakowych, warto zadbać o doznania dźwiękowe, zapachowe, wzrokowe oraz dotykowe. Dzięki tak kompleksowej strategii multisensorycznej, lokal z pewnością będzie posiadł swój wyjątkowy i niepowtarzalny klimat oraz wyróżni się na tle konkurencji.

Dźwięki stereo

Restauracja to miejsce, które powinno posiadać szczególny klimat, gdzie muzyka ma ogromne znaczenie. Odpowiednio dobrany repertuar, kreuje odpowiedni nastrój a umieszczane w tle informacje o ofercie lokalu pozwalają na skuteczne utrwalanie ważnych kwestii wśród gości. W klasycznych restauracjach powinniśmy raczej zapomnieć o heavy metalu oraz mocnych brzmieniach muzyki klubowej czy też o usypiających balladach. Najskuteczniejszym sposobem jest znalezienie złotego środka, który odpowiadał będzie naszej grupie docelowej klientów. Utwory powinny mieć charakter kameralny, który pozwala na swobodne konwersacje wśród gości oraz bezproblemowe składanie zamówień u personelu. Oczywiście istnieją także lokale związane z konkretną ideą muzyczną i określonym gatunkiem muzycznym. Przykładowo, tematyczne miejsca związane z muzyką rockową oczywiście powinny stosować repertuar współgrający z tematem przewodnim lokalu, itp.

Innego rodzaju muzyki oczekują goście pubu czy nocnego klubu, a odmienne gusta mają klienci eleganckiej restauracji. Aby stworzyć właściwy program muzyczny należy przeprowadzić cały proces, począwszy od doboru odpowiednich piosenek, poprzez właściwy styl i tempo utworu. Na każdym etapie brana powinna być pod uwagę demografia klientów, wzorce handlowe, wartości marki, cele medialne oraz budżet. Wynikiem będzie profesjonalne i indywidualnie zaprojektowane rozwiązanie muzyczne, które angażuje i dostarcza rozrywki klientom i personelowi, wydłuża czas pobytu gości, wzmacnia ich lojalność a ostatecznie napędza obroty.

Warto wziąć pod uwagę zwyczaje klientów. Jeśli przeglądają w lokalu prasę, bądź czytają książki -...

Polecamy
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail