Alarmujące prognozy naukowców, bijące rekordy wzrosty temperatury i coraz gwałtowniejsze zmiany pogodowe są wyraźnym ostrzeżeniem, że nadchodzą zmiany klimatyczne. To już nie jest pytanie „czy”, tylko „kiedy” odczujemy wyraźnie ich skutki. Jak podchodzą do tych kwestii Polacy i czy przekonują ich doniesienia medialne? W jakim stopniu jesteśmy gotowi do wyrzeczeń w imię powstrzymania zmian klimatycznych? Na te pytania odpowiemy w najnowszym raporcie „Czy Polacy są gotowi na uratowanie Ziemi” wydanym z okazji Światowego Dnia Żywności.
W 2030 ma zostać zrealizowanych 17 celów zrównoważonego rozwoju ustanowionych przez ONZ. Cele te dotyczą ochrony środowiska, ale także bezpieczeństwa żywnościowego, walki z ubóstwem, głodem, nierównościami oraz dążenia do podnoszenia poziomu edukacji. W 2021 roku Polska awansowała o 8 miejsc w rankingu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, wyprzedzając Kanadę, Wielką Brytanię i Szwajcarię. Oprócz zmian systemowych kluczowe jest podejście całego społeczeństwa, jego świadomość ekologiczna, właściwe postawy i działania mające na celu ochronę planety.
Mamy głębokie przekonanie, że kształtowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa stanowi nadrzędny cel zrównoważonego rozwoju. Aby zmienić świat, musimy zacząć od siebie, poprzez zmianę codziennych nawyków jak i praktycznego podejścia do kwestii dbania o czystość naszej planet.y – mówi Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Zmiany klimatu już dotyczą naszego życia. Fale upałów czy powodzie to nie jedyne manifestacje zmieniającego się świata. Już niedługo z półek sklepów znikną niektóre gatunki win z basenu Morza Śródziemnego, a czekolada i kawa będą bardziej rarytasem niż codziennością. Miejmy świadomość, że każdy wyrzucony kilogram jedzenia to czyjaś praca, zasoby planety, energia i woda. Na szczęście jest proste rozwiazanie tego palącego problemu! Wystarczy nie marnować żywności. To ważne, bo zmarnowanie jedzenie odpowiada za 10% emisji CO2e. To proste, zróbmy rachunek sumienia i podejmijmy wyzwanie niemarnowania. Skorzysta na tym nie tylko środowisko, ale także nasze portfele. - dodaje Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.
Patrząc z perspektywy czasu, zmianie uległa zarówno świadomość Polaków, jak również podejście firm do kwestii ochrony środowiska. Coraz częściej działania dla planety stają się ważną częścią ich strategii...