Prezydent Wizz Air, Robert Carey, wzywa Urząd Lotnictwa Cywilnego do ponownego rozważenia tendencyjnego podejścia i szkodliwych skutków ekonomicznych propozycji zawartej w Uaktualnionym Planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024, a także do wzmocnienia równych szans w kraju
Tłumaczenie listu zamieszczamy poniżej.
Do: Sz.P. Piotr Samson 15 listopada 2021r.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Temat: Opinia Wizz Air w sprawie „Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”
Szanowny Panie Prezesie,
Chciałbym przedstawić Panu opinię Wizz Air na temat Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024
Doceniając uwzględnienie w Planie pewnych ustaleń z konsultacji, które odbyły się w sierpniu 2021 roku, jednocześnie chcę podkreślić nasze główne obawy, które pozostają nierozwiązane.
Skala planowanej podwyżki nadal jest niekonkurencyjna, zwłaszcza wobec faktu, iż poprzednio obowiązujące opłaty były wyższe niż średnia europejska. Mimo że wysokość podwyżki planowanej w 2022 roku jest niższa niż w pierwotnym planie (podwyżka opłat nawigacyjnych w terminalu została zmniejszona w Strefie I z 52,9% do 31% a w Strefie II z 69% do 38%; wzrost opłat trasowych z 28% do 10%) – w całym okresie trwania taka redukcja podwyżek jest niewielka.
Istotne jest, aby mieć świadomość, że taki wzrost kosztów opłat lotniczych opóźni odbudowę obszaru połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli.
Kwestia rozproszenia geograficznego nie została również rozwiązana. Poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie (niższy poziom opłat i niższe podwyżki), odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski - tym samym lokalna gospodarka i siła robocza są pozbawiane wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów.
Taki projekt sugeruje również, że linie lotnicza, która głównie lata z Lotniska Chopina w Warszawie jest traktowana preferencyjnie przez władze.
Możliwa pomoc Państwa nie została uwzględniona w przygotowaniach Uaktualnionego Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. Sejm będzie głosował nad propozycją nowelizacji budżetu złożoną przez posłów, która zakłada przyznanie PAŻP państwowej dotacji w wysokości 50 mln złotych. Ma to ogromne znaczenie biorąc pod uwagę, że jednym z głównych argumentów za podwyżką opłat było pokrycie strat PAŻP.
Zatem uprzejmie zwracam się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o ponowne rozważenie tej stronniczej koncepcji mając na uwadze również jej szkodliwy wpływ na gospodarkę oraz aby wzmocnić równe szanse.
Dziękuję za poświęcony czas i uwagę.
Z poważaniem,
Robert Carey
Prezydent Wizz Air Group