Zawód sommelier

Rola sommeliera w restauracji ma dzisiaj znacznie szerszy wymiar niż ten ujęty w definicji „doradca w zakresie wina”. Na czym polega ten zawód oraz jakie korzyści może wnieść do gastronomii?

rst 06 844192 566477

Chciałbym wierzyć, że wino to najprostszy alkohol na świecie. Wystarczy wytłoczyć sok z dojrzałych winogron, pozostawić go w zbiorniku na jakiś czas, aby zaszła fermentacja, a potem można już cieszyć się winem przy wspólnym posiłku. Faktycznie, w sensie technologicznym produkcja wina nie jest wymagająca, jednak wymaga niezwykle dużego doświadczenia i wiedzy winiarza, aby uzyskać zadowalające go efekty. Analogiczna sytuacja występuje podczas podawania wina. Niemal każdy bez większego problemu otworzy butelkę i rozleje trunek do kieliszków. Jednak to sommelierzy gwarantują pomoc w wyborze najlepszego wina pasującego do danej okazji i profesjonalny jego serwis. 

Jak zostać sommelierem?

Na to pytanie nie ma jednej, konkretnej odpowiedzi. Każdy z nas tworzy swoją historię zawodową według własnego pomysłu. Jak wyglądała moja droga do zawodu sommeliera? Pierwszy pomysł pracy z winem zaświtał mi podczas sezonowej pracy na Majorce. Byłem kelnerem w butikowym hotelu, w którym mieściła się imponująca piwniczka z winem. Niestety nie znając dobrze języka hiszpańskiego ani języka winiarskiego, nie mogłem w pełni skorzystać z wiedzy współpracowników, aby w pełni docenić i poznać tę kolekcję win. Po powrocie do Polski wybrałem jedną z bardziej cenionych restauracji w Warszawie, gdzie rozpocząłem swoją ścieżkę rozwoju pod okiem doświadczonych sommelierów.

W Kieliszkach na Próżnej mieliśmy selekcję 250 win otwieranych na kieliszki, dzięki czemu miałem możliwość poznania i utrwalania wzorców różnych stylów wina, a także łączenia ich z daniami przygotowywanymi przez szefa kuchni. Sama praktyka jednak nie wystarczy. Istotne również było nieustanne uzupełnianie wiedzy winiarskiej i poznawanie historii prezentowanych win oraz regionów winiarskich. Możliwość...



Wojciech Starzycki


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail