Wydatki Polaków na wino rosną z roku na rok, a wg wstępnych szacunków, w 2021 roku przekroczony został pułap 6 mld zł. Wraz z rosnącą popularnością wina można zauważyć także inne trendy, w tym jeden główny – wybierając butelki, nie kierujemy się już wyłącznie ceną.
Myśląc o tym, co się wydarzy na rynku win w tym roku, nadal możemy spokojnie prognozować wzrost zainteresowania winem w ogóle. Dodatkowo, dzięki ustawie winiarskiej, w najbliższych latach możemy spodziewać się także większej dostępności win z małych polskich winnic.
Dziś bardzo często to już nie wódka jest królem imprezy. Wino wybierane jest chętnie jako trunek uzupełniający różnego rodzaju uroczystości, a także na co dzień. Kieliszek wina może podkreślić smak późnego obiadu, kolacji lub uprzyjemnić oglądanie serialu. O ile starsi konsumenci sięgają po wino głównie podczas szczególnych okazji, o tyle młodzi nie traktują tego napoju odświętnie. Za to coraz częściej z uwagą przyglądają się butelkom przed zakupem.
Czytamy etykiety
Osoby, które lubią wino i sięgają po nie stosunkowo często, przeważnie zwracają uwagę także na to, co jedzą. A osoby, dla których jakość jedzenia jest bardzo ważna, czytają etykiety. Jeśli wino ma podkreślać smak potrawy, musi przecież komponować się z danym posiłkiem.
W przypadku wina etykieta daje nam informacje na temat rocznika, kraju i regionu pochodzenia, a także wykorzystanych szczepów winogron. Pomijając fakt, że ktoś może po prostu bardziej gustować w Syrah niż Cabernet Sauvignon, szczególną podejrzliwość może wzbudzać zupełny brak niektórych informacji. Wiadomość, że wino „pochodzi z Francji”, gdy nie ma podanego regionu, szczepu, rocznika, może sugerować, że mamy do czynienia z mieszanką różnych (zazwyczaj kiepskich) win. Obecnie jednak rośnie również zainteresowanie składem wina.
- Dobra wiadomość dla osób czytających etykiety jest taka, że od listopada 2021 roku na terenie Unii Europejskiej na każdej nowej butelce wina musi znaleźć się lista składników lub kod QR, który pozwala zapoznać się z taką listą w Internecie, na...