Turystyka slow staje się coraz popularniejsza na Zachodzie. Ten trend postanowił wykorzystać Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej, tworząc kampanię Poland Soul Travel, kierowaną do Austriaków i Szwajcarów. O fenomenie odpoczynku w duchu slow mówi dyrektor ZOPOT-u w Wiedniu Marcin Płachno.
Jak jest postrzegana Polska w Szwajcarii i Austrii w kontekście turystycznym? Czy są różnice na tym polu między tymi krajami?
Postrzeganie Polski w tych państwach zależy tak naprawdę od wieku. Dla Austriaków i Szwajcarów do 30. roku życia nasz kraj jest znany głównie ze świata cyfrowego. Dlatego też mocno zaznaczamy swoją obecność w social mediach: na Facebooku, Instagramie, Twitterze, jak również na TikToku. Chcemy dotrzeć do młodych ludzi, którzy czerpią informacje w szczególności z tych źródeł, i pokazać im, że Polska jest też idealnym kierunkiem dla nich. Zdajemy sobie również sprawę, że świadomość geograficzna na Zachodzie jest różna, więc tak naprawdę nie tylko pokazujemy Polskę jako idealne miejsce na wypoczynek, ale także uświadamiamy, jak różnorodnym i ciekawym jest państwem. Budujemy dalekosiężną, zaplanowaną na lata świadomość o naszym kraju i jego unikatowych walorach. Jeśli chodzi o różnice między mieszkańcami Austrii i Szwajcarii w kontekście postrzegania Polski jako kierunku turystycznego, to bez względu na wiek nie ma ich wiele. Oba kraje charakteryzuje mocny wewnętrzny popyt na usługi turystyczne. Oznacza to, że Austriacy i Szwajcarzy bardzo chętnie spędzają urlop u siebie, wszak oba państwa są równie piękne jak Polska. Decydując się natomiast na wyjazd poza granice swojej ojczyzny – i to częściej w okresie letnim aniżeli zimowym – bardzo często udają się poza Europę. Pandemia jednak zmieniła nieco ten trend, więc my tę zmianę chcemy wykorzystać, zapraszając ich właśnie do Polski.
A co ze starszymi odbiorcami?
Tutaj mówimy już o ludziach, którzy urodzili się w czasach żelaznej kurtyny, osobach aktywnych zawodowo oraz emerytach. W tej grupie wiedza o Polsce jest nieco większa, natomiast wciąż jest to kierunek turystyczny nieodkryty przez wszystkich, ale wzbudzający dużą ciekawość. Starsi mieszkańcy Austrii przejawiają większe zainteresowanie tym, co nasz kraj ma do zaoferowania. Dla Austriaków Polska ukazuje prawdziwą różnorodność – na południu piękne góry, część centralna bogata w jeziora i rzeki, które kończą swój bieg w Morzu Bałtyckim. Wielkim atutem jest też nieduża odległość między państwami, co szczególnie liczy się dla emerytów. Lubią oni jeździć na wycieczki, zwłaszcza autobusowe, które przed covidem były bardzo popularne. Polska jest dobrze skomunikowana z Austrią, właśnie jeśli chodzi o ten środek transportu. Natomiast w kontekście Szwajcarii – jako Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej wspieramy odbudowę siatki połączeń lotniczych z tym krajem, która z miesiąca na miesiąc wygląda coraz lepiej.
Czy to postrzeganie jakoś zmieniało się w ostatnich latach?
Polska już od wielu lat daje się poznać jako piękny, turystyczny kraj ze...