13 stycznia obchodziliśmy 10. rocznicę ustanowienia obowiązującej definicji Polskiej Wódki, Chronionego Oznaczenia Geograficznego. Takim mianem określamy tylko wódki wytworzone z polskich zbóż: pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa i pszenżyta albo z ziemniaków. Cały proces produkcji również musi odbywać się na terenie naszego kraju. Polska Wódka to także ważny element naszej tradycji i kultury. Jaka jest świadomość Polaków na temat naszego narodowego trunku? Czy ważne jest dla nas, że surowce pochodzą ze zrównoważonych upraw? Przedstawiamy wyniki badania Stowarzyszenia Polska Wódka.
Badanie przeprowadzone zostało w październiku 2022 roku przez SW Research na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka. Co z niego wynika? Okazuje się, że edukacja konsumentów na temat Polskiej Wódki nadal jest bardzo potrzebna.
Trunek, z którego jesteśmy dumni
Polska Wódka jest naszym narodowym trunkiem. Dzięki Chronionemu Oznaczeniu Geograficznemu została włączona do grona europejskich alkoholi najwyższej jakości, takich jak Scotch Whisky, Cognac czy Brandy de Jerez. Polska Wódka ma także swoje muzeum, znajdujące się na warszawskiej Pradze w Centrum Praskim Koneser.
Polska Wódka niezmiennie znajduje się w czołówce produktów, którymi chcemy dzielić się z gośćmi zza granicy. Aż 44,3% badanych wskazało ją jako prezent, który zwykle bierze ze sobą, odwiedzając znajomych lub rodzinę poza Polską. To więcej niż w ubiegłym roku (43,1%). Wzrósł również odsetek osób częstujących obcokrajowców naszym narodowym trunkiem. W tegorocznej edycji wyniósł on aż 44,4%. Polska Wódka nadal jest jednym z najczęściej wskazywanych elementów polskiej kultury rozpoznawalnych za granicą. Od kilku lat plasuje się na trzecim miejscu, zaraz po Janie Pawle II
i Robercie Lewandowskim. Co ważne, jej znaczenie rośnie – w 2021 roku wskazało ją 27%, w...