Ciężka i angażująca praca, sumiennie wypełniane obowiązki i odpowiedzialne projekty, za które… rzadko słyszy się dobre słowo. Wciąż tak wygląda rzeczywistość zawodowa wielu Polek. Zbliżający się Dzień Kobiet jest dobrą okazją do przyjrzenia się kobiecej stronie biznesu. Marka Nobilia zachęca do docenienia ich pracy nie tylko od święta.
fot. materiał prasowy
Czy polski biznes jest ciągle męską domeną?
Polityka diversity & inclusion, praktyki dotyczące równości płac czy zwiększona świadomość pracodawców na temat tworzenia równościowego rynku pracy wpływają na coraz mocniejszą pozycję Polek w biznesie. Zgodnie z danymi GUS-u, w III kwartale minionego roku ich udział w wieku produkcyjnym w rynku pracy wyniósł blisko 77%. Oznacza to, że znaczna większość pań między 18 a 59 życia jest aktywna zawodowo. Co ciekawe, z analiz Eurostatu wynika, że gender pay gap (luka płacowa), który w Europie wynosi średnio 13%, w Polsce jest równy 4,5% (2020 r.). Przed nami znalazły się tylko Włochy, Słowenia, Rumunia i Luxemburg. Czy oznacza to, że w Polsce szklany sufit nie istnieje?
Niestety, jak wskazuje dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, założycielka Akademii Liderek Henryki Bochniarz, im większe organizacje, tym mniej kobiet w zarządach czy radach nadzorczych. Choć kobiety są otwarte na zatrudnienie, to ciągle trudno jeszcze mówić o parytetach, szczególnie gdy w grę wchodzi praca na wyższym szczeblu. Nic więc dziwnego, że Polki coraz odważniej stawiają na zarządzanie własnymi biznesami, w których mogą spełniać się jako liderki. Jak dodaje dalej ekspertka:...