Badanie zlecone przez Allianz Partners pokazuje coraz większy wpływ troski o środowisko i klimat na plany wakacyjne młodych dorosłych.
Pomimo niepewnych perspektyw gospodarczych na ten rok, trzech na czterech Europejczyków jest pewnych, że będzie ich stać na wakacje w tym roku. Prawie jedna trzecia (30 proc.) jest pewna, że wyjedzie na wypoczynek. Wnioski te pochodzą z trzeciej edycji badania Allianz Partners' Vacation Confidence Index, które zostało przeprowadzone przez OpinionWay na początku stycznia 2023 r. Odpowiedzi udzieliło 9337 mieszkańców dziewięciu państw Europy: Austrii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Polski. W badaniu mierzono poziom zaufania konsumentów do podróży w 2023 r. Spośród państw objętych badaniem mieszkańcy Szwajcarii są najbardziej spragnieni podróżowania – aż 80 proc. liczy na wyjazd w tym roku. Tuż za nimi znajdują się Włosi, Austriacy i Brytyjczycy (79 proc.). Zestawienie zamykają Holendrzy (68 proc.).
Odsetek badanych, którzy wierzą, że będzie stać ich na tegoroczne letnie wyjazdy, jest wysoki we wszystkich badanych grupach wiekowych. Najmocniej o tym przekonane są jednak osoby między 25. a 34. rokiem życia. W tej grupie 78 proc. ankietowanych jest pewnych wakacyjnych podróży. Jednocześnie różnice są niewielkie bez względu na wiek – w grupie osób 50+, która odnotowała najniższy wynik, wciąż mówimy o współczynniku wynoszącym 73 proc. 28 proc. wszystkich ankietowanych stwierdziło, że w związku z trwającym kryzysem klimatycznym prawdopodobnie zmieni swoje plany jeszcze w kontekście zimowych wyjazdów. Zachodzą jednak znaczące różnice w opiniach na temat powiązania podróży z kryzysem klimatycznym między młodszymi i starszymi podróżnymi. 40 proc. badanych poniżej 35. roku życia jest skłonnych zmienić swoje plany podróży ze względu na obawy związane z klimatem, np. obrać inny kierunek, ograniczyć budżet lub skrócić czas trwania podróży. Obawy te wyraziło również 31 proc. osób z grupy wiekowej 35-49 lat.
Powyżej 50. roku życia odsetek skłonnych podjąć podobne wyrzeczenia spada do zaledwie 16 proc. badanych. Joe Mason, chief marketing officer – travel w Allianz Parters, skomentował wyniki: – Są to dobre dane po bardzo trudnych latach dla osób kochających podróże. Europejczycy wierzą w szansę na wakacyjne wyjazdy do końca 2023 r. Pomimo znaczącego wzrostu kosztów utrzymania chcą podróżować, co dobrze rokuje dla całej branży turystycznej. Dodał, że nie zaskakuje fakt, iż młodsze pokolenie jest bardziej świadome negatywnych skutków zmian klimatycznych i tym samym gotowe do uwzględnienia w swoich planach podróżniczych zmniejszenia śladu węglowego. – Ten trend prawdopodobnie będzie się rozprzestrzeniał na pozostałe grupy, ponieważ ludzie zaczynają podejmować bardziej skoordynowane wysiłki, aby dążyć do zmniejszania emisji gazów cieplarnianych – przewiduje Joe Mason.