Ryanair Holdings plc zamówił dziś 9. maja 2023 r. 300 nowych samolotów Boeing 737-MAX-10 (150 potwierdzonych i 150 opcjonalnych), które zostaną dostarczone w latach 2027-2033.
Po sfinalizowaniu i pod warunkiem potwierdzenia wszystkich opcjonalnych zamówień, wartość transakcji wyniesie 40 mld USD według obecnych cen katalogowych i jest największym w historii zamówieniem irlandzkiej spółki na towary wyprodukowane w USA. Ze względu na rozmiar i skalę transakcji, będzie ona podlegała zatwierdzeniu przez akcjonariuszy na WZA Ryanaira 14 września.
Nowe, paliwooszczędne samoloty Boeinga B737-MAX-10 mają 228 miejsc (21% więcej niż B737NG), a stopniowe dostawy w latach 2027-2033 umożliwią Ryanairowi stworzenie ponad 10 000 nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla pilotów, personelu pokładowego i inżynierów, wspierając stabilny wzrost ruchu lotniczego o 80% z 168 mln na koniec marca 2023 r. do 300 mln rocznie do marca 2034 r. Ryanair oczekuje, że 50% z tych dostaw zastąpi starsze samoloty B737NG, co pozwoli Ryanairowi na kontynuowanie eksploatacji jednej z najmłodszych, najbardziej paliwooszczędnych i ekologicznych flot samolotów w Europie.
Oprócz bardzo znaczącego wzrostu przychodów, jaki zapewnia Ryanairowi to nowe zamówienie, dodatkowe miejsca (w połączeniu z większą efektywnością paliwową i emisyjną) dodatkowo zwiększą przewagę Ryanair w zakresie kosztów jednostkowych nad wszystkimi konkurencyjnymi liniami lotniczymi w UE. Nowe zamówienie pozwoli Ryanairowi zapewnić trwały wzrost ruchu i turystyki przy niższych cenach (i niższych emisjach na jeden lot) we wszystkich krajach europejskich, w których Ryanair nadal przewodzi w odbudowie ruchu, turystyki i zatrudnienia po Covid.
Biorąc pod uwagę siłę bilansu Grupy Ryanair, jej wiodący w branży rating kredytowy oraz około dwuletnią przerwę pomiędzy ostatnią dostawą samolotów B-8200 "Gamechanger" w roku finansowym 2015, a pierwszą dostawą MAX-10 w roku finansowym 2012, Grupa przewiduje, że inwestycja będzie w znacznym stopniu finansowana z wewnętrznych przepływów pieniężnych, chociaż Grupa pozostanie oportunistyczna w swojej strategii finansowania floty.