Tegoroczne, szóste już Forum Hotel Investment Trends Poland&CEE 2023 (HIT), odbywające się w warszawskim hotelu Renaissance, tradycyjnie zgromadziło elitę rynku hotelowego z Polski, reprezentowaną przez właścicieli i kadrę zarządzającą z największych firm operujących na naszym rynku. Ponad 350 reprezentantów sektora hotelowego w hotelu, a także kolejnych 100 biorących udział w transmisji online, śledziło wystąpienia gości specjalnych, dyskusje toczące się w ramach 5 paneli tematycznych, a także wieczorną galę, podczas której wyłonieni zostali zwycięzcy w konkursie na „Hotelarskie Inwestycje Roku” w pięciu kategoriach. Tegoroczne Forum wsparła też rekordowa liczba 32 partnerów, czołowych firm związanych z rynkiem hotelowym.
-Bardzo wysoka frekwencja i rekordowe zainteresowanie sponsorów naszym forum świadczą o tym, że rynek inwestycji hotelowych, choć obecnie nieco uśpiony, czeka w kolejnych latach dalszy dynamiczny rozwój, a inwestorzy są gotowi do realizowania nowych projektów, po szerszym odblokowaniu tradycyjnego finansowania – powiedział Krzysztof Gonciarek, wydawca „Hotelarza” i organizator wydarzenia. – To dla nas ogromna satysfakcja, że zdaniem uczestników HIT jest tak skuteczną przestrzenią do budowania i umacniania relacji na najwyższym poziomie – dodał.
Na to największe wydarzenie w Polsce skoncentrowane na inwestycjach w hotelarstwie edycję organizator, wydawca magazynu Hotelarz, wraz z partnerami,zaprosił w tym roku troje gości specjalnych. Jako pierwsza, w ramach przygotowanego nagrania video, przemówiła Mariana Oleksiv, przewodnicząca Państwowej Agencji Rozwoju Turystyki Ukrainy, która zaznaczyła, że turystyka jest postrzegana jako jeden z głównych motorów odbudowy jej kraju po wojnie. Podkreśliła też, że ukraiński rząd ma plany wsparcia inwestorów, których zachęcała do zainteresowania ukraińskim rynkiem po zakończeniu konfliktu zbrojnego w tym kraju.
Paweł Borys, prezes PFR, mówił o tym, że pomimo dopiero co kończącej się oficjalnie pandemii trendy na rynku są bardzo dobre, a Polacy najwyraźniej chcą ją odreagować. Ponadto podkreślił, że PFR chętnie wspiera inwestycje w innowacyjne rozwiązania ułatwiające zarządzaniem hotelami na trudnym rynku. Prezes PFR odniósł się również do inflacji i jej wpływu między innymi na oczekiwania płacowe pracowników - presja ta powinna powoli się zmniejszać, ponieważ widać spadająca presję inflacyjną. Również powinien nastąpić spadek stóp procentowych.
Ogromne zainteresowanie uczestników wzbudziła prezentacja Aleksandra Robinsona, dyrektora z STR, który przedstawił wyniki polskich hoteli. Okazuje się, że Warszawa jest liderem przyrostu obłożenia w stosunku do roku 2019. Jeśli chodzi o przyszłość i inwestycje widać powrót do inwestycji w hotele. Jak zaprezentował Robinson – Polska jest piątym rynkiem pod względem budowanych pokoi hotelowych. Spośród miast w naszym kraju zdecydowanym liderem pod tym względem jest Warszawa.
Główną część Forum, panelową, otworzyła dyskusja liderów, moderowana przez Dorotę Malinowską z Pro Value, w którejMichael Collini – wiceprezes ds. Rozwoju sieci Hilton, Gheorghe Marian Cristescu -prezes zarządu, Polskiego Holdingu Hotelowego, Christian Michel – wiceprezes ds. rozwoju na region Europy z Wyndham, Frank Reul - wiceprezes, Development Northern Europe, Eastern Europe & Balkans z sieci Accor oraz Szymon Wróblewski - współwłaściciel Zdrojowa Invest & Hotels rozmawiali o wyzwaniach i perspektywach rynku inwestycji hotelowych w Polsce.
Michael Collini stwierdził, że perspektywy dla hotelarstwa są pozytywne, choć na pewno pojawi się wiele problemów i nieoczekiwanych wydarzeń, ale sektor jest odporny - wszak dobrze radził sobie choćby z wyzwaniami w ostatnich latach. Również Christian Michel widzi na polskim rynku wiele pozytywnych trendów i uważa, że ma on bardzo dobry potencjał zarówno biznesowy jak i leisure. Dużo mniejszym optymistą był Frank Reul, wiceprezes, Development Northern Europe, Eastern Europe & Balkans z Accor, który stwierdził, że niestety, ale stabilności nie przewiduje, a problemy trzeba uznać za normę, choć na szczęście branża dobrze sobie z nimi radzi. Szymon Wróblewski zwrócił uwagę, że choć widać wyższe przychody, to jednak widać również znaczący wzrost kosztów, a inflacja zmniejsza konkurencyjność polskich hoteli, poprzez szybszy niż w innych krajach wzrost kosztów np. pracy.
Banki od czasów wybuchu pandemii bardzo ostrożnie podchodzą do finansowania inwestycji hotelowych. Tymczasem hotele, z zastrzeżeniem presji kosztowej, są bardzo perspektywicznym i dochodowym segmentem rynku, zwłaszcza w porównaniu do biur, galerii handlowych, czy pogrążonego w kryzysie budownictwa mieszkaniowego. Czy, kiedy i na jakich zasadach banki poluzują swoją politykę kredytową? - o tym dyskutowali goście panelu „Finansowanie inwestycji – bariera (nie) do pokonania”, zaproszeni przezdyrektora generalnego Q Hotels Radosława Altheima: Marlena Kosiura – analityk i założycielka portalu inwestycjewkurortach.pl, Artur Kozieja – inwestor i prezes spółki Europlan, Izabela Kuszner – dyrektor w Banki Pekao, ACCA, Łukasz Płoszyński - wiceprezes zarządu Focus Hotels oraz Jan Wróblewski - współwłaściciel Zdrojowa Invest & Hotels. Eksperci poszukiwali także odpowiedzi na pytanie, czy na polskim rynku jest jeszcze miejsce na inwestycje condo, które muszą zmierzyć się z m.in. walką o każdego klienta oraz z coraz droższym finansowaniem. Zdaniem Artura Koziei, w obecnych warunkach, nie ma możliwości zarobienia na deweloperskiej części w typowo hotelowym projekcie condo i zysk jest tylko z zarządzania obiektem. Łukasz Płoszyński, wiceprezes zarządu, Focus Hotels wypowiedział się natomiast na temat dzierżawy obiektów hotelowych podkreślając, że chociaż w relacjach z bankami jest już lepiej i można niekiedy uzyskać kredyt, to koszt kredytu znacznie wzrósł. Brakuje również według niego odpowiedniego produktu finansowego, który sprostałby obecnym realiom inwestycji hotelowych.
Na półmetku konferencji przedstawiciele sieci hotelowych rozmawiali o tym, jak grupy hotelowe pozycjonują swoje poszczególne marki, co oferują i jak nie pogubić się w tak dużej liczbie różnych brandów i subbrandów.Moderujący panel - Jacek Kozioł, partner z Pro Value - zapytał ekspertów również o to, jakimi kryteriami powinien kierować się inwestor, aby wybrać najbardziej odpowiednią markę dla swojego obiektu i uzyskać faktyczną przewagę konkurencyjną oraz które segmenty hotelowe rozwijają się obecnie najbardziej dynamicznie. Na te i inne pytania, bazując na doświadczeniach reprezentowanych marek, odpowiadaliJakub Bilik – dyrektor zarządzający, członek zarządu B&B HOTELS Polska, Miguel Martins - dyrektor ds. rozwoju w Europie Północnej w IHG, Janusz Mitulski - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Środkowo – Wschodnią z Marriott International, Małgorzata Morek - starszy dyrektor ds. rozwoju sieci na Europę Centralną i Wschodnią reprezentująca Hilton oraz Valerie Schuermans -wiceprezes ds. rozwoju z Radisson Hotel Group i Jacek Stasikowski - dyrektor ds. rozwoju na Polskę w Accor Group. Zdaniem uczestników panelu w Polsce wciąż jest duży potencjał dla rozwoju sieci i hoteli niezależnych w różnych segmentach – rynek wciąż się rozwija, pojawiają się nowe marki i nowi inwestorzy. Kluczem do sukcesu jest właściwy dobór marki do wyników dobrze przeprowadzonej analizy potencjalnych gości, lokalizacji czy lokalnych warunków. Małgorzata Morek podkreśliła, że w stosunkowo bliskim sąsiedztwie może funkcjonować nawet kilka hoteli danej sieci i wszystkie odniosą sukces, jeśli tylko brandy tych obiektów zostaną dobrze dobrane i zakomunikowane.
Przedostatnia dyskusja Forum HIT, moderowana przez redaktora naczelnego „Hotelarza” Rafała Szubstarskiego, skoncentrowana była wokół aktualnej kondycji rynku z punktu widzenia właścicieli hoteli i hotelarskich konsultantów. W panelu uczestniczyli: Rafał Abramczyk – CEO w hotelAG, Dorota Malinowska – partner i członek zarządu, Pro Value Wojciech Popis - wiceprezes VHM Hotel Management, Paweł Ryszkiewicz – prezes zarządu Belmonte oraz Jacek Tokarski - CEO & założyciel agencji doradczej HIDA i Przemysław Wieczorek - MRICS, prezes zarządu Puro Hotel Development. Inwestorzy zwracali przede wszystkim uwagę na utrudnienia związane z pozyskaniem finansowania bankowego oraz trudnymi do oszacowania w kilkuletniej perspektywie czasowej kosztami realizacji projektów, co sprawia, że część projektów jest wstrzymywana, a koncepcje innych zostają zmieniane lub posiadane środki wykorzystywane są np. na inwestycje w grunty. Wśród doradców głosy były nieco bardziej optymistyczne, choć i oni podkreślali, że sporo projektów doradczych dla hotelarzy czeka na bardziej sprzyjające warunki.
Rozmowy w trakcie ostatniej dyskusji panelowej tegorocznego HIT, prowadzonej przezwspółzałożyciela Iliard Architecture & Interior Design Wojciecha Witka, skupione były w głównej mierze wokół rosnących kosztów nowych projektów. Prelegenci panelu „Optymalizacja kosztów budowy i działalności hoteli”, Bogdan Czajkowski - prezes zarządu HRCA, Ireneusz Dudek – prezes Hotel Inwest Development, Marcin Górzyński - prezes zarządu, Aquila Park, Jarosław Jurkowski - członek zarządu G2J Consulting oraz Michał Kozak - prezes zarządu Hotelu Arłamów i Paweł Zaworski - Hospitality Sales Manager z Samsung Electronics podkreślali, że koszty stały się zdecydowanie niewspółmierne w stosunku do inflacyjnego wzrostu przychodów z działalności operacyjnej hoteli. Próbowali również odpowiedzieć na cały szereg pytań, nie tylko związanych z kosztami realizacji, ale również z szukaniem rozsądnych oszczędności, optymalizacją kosztów, budżetowaniem czy kontrolą procesów. Na ciekawy aspekt zwrócił uwagę prezes zarządu Aquila Park Marcin Górzyński, który podkreślił, że tanio wybudowane hotele są drogie w eksploatacji i, mimo zwiększonych kosztów budowy, warto wybrać rozwiązania takie, które spowodują, że przy ich wykorzystaniu hotel będzie tani w eksploatacji.
- Podobnie jak w latach ubiegłych także w tym roku nasze wydarzenie zgromadziło największych i najmocniejszych graczy na rynku – inwestorów, właścicieli i kadrę zarządzającą hoteli, top management sieci hotelarskich, deweloperów, banki, fundusze inwestycyjne, architektów, projektantów wnętrz oraz dostawców najlepszych rozwiązań i produktów dla branży. To ogromne wyzwanie, aby tak wymagającemu audytorium zaproponować ciekawy zakres tematyczny forum – mówi Rafał Szubstarski, redaktor naczelny „Hotelarza”. -Pełna sala na dużej części paneli i bardzo pozytywne recenzje wystawiane przez uczestników Forum dowodzą, że udało nam się temu wyzwaniu sprostać – dodaje.
Podczas HIT 2023 VHM Hotel Management ogłosił, że będzie operatorem dwóch nowych condo obiektów Nickel w Kołobrzegu-Grzybowie i Szklarskiej Porębie. Oba obiekty sprzedawane są w systemie condo.