Postawmy na cydr

2023-06-10

Międzynarodowy Dzień Cydru (3 czerwca) był dobrym momentem, by przyjrzeć się kondycji cydru, nazywanemu niegdyś naszym dobrem narodowym. W końcu Polska jabłkiem stoi. Po latach stagnacji i dramatycznych spadków, sprzedaż cydru w końcu zaczęła rosnąć. Powód? Branża winiarska otrzymała niedawno zgodę na produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Ale bariery prawne w rozwoju tej kategorii nadal są. - Cydry mają potencjał, potrzebują tylko zdjęcia pewnych barier prawnych. To dzisiaj niewielka kategoria, ale walka o nią to poniekąd nasza misja - mówią członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. 

 swiezy i zimny sok jablkowy

fot. Freepik

 

Po latach drgnęło

Po latach w końcu drgnęło, to był nowy, korzystny impuls dla kategorii - tak o wprowadzeniu możliwości produkcji cydrów aromatyzowanych, mówią przedstawiciele firm winiarskich. O stosowne zapisy w ustawie winiarskiej od lat walczył Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Po roku widać efekty.

- Cydr cieszy się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem -  mówi Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NielsenIQ. - W Polsce jest to nadal kategoria niszowa, stanowi ona bowiem 0,12% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. W dobie dwucyfrowej inflacji warto jednak patrzeć na wielkość sprzedaży, aby wnioskować o kondycji kategorii. Tu dynamika nie jest już tak imponująca, bo wzrostami sterują przede wszystkim rosnące ceny, ale w przeciwieństwie do alkoholi ogółem, których wielkość sprzedaży maleje, cydry wychodzą obronną ręką. Obok wpływu cen, w przypadku cydru poprawa dystrybucji miała zdecydowanie pozytywny wpływ na odwrócenie negatywnego trendu, który dotykał tą kategorię. I tak w rok do roku Polacy wypili o 25 tys. litrów cydru więcej. Sezon letni był szczególnie udany, gdzie wielkość sprzedaży cydru rosła o 9,4% -  podsumowuje Anna Wagner.

Te dane pokazują, jak wielkie znaczenie dla rozwoju cydru mają przepisyprawne, zauważa Magdalena Zielińska, Prezes...


Aktualności
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail