Raport o stanie polskiej gastronomii: większość restauratorów mówi, że jest źle, ale co piąty planuje otworzyć nową restaurację. O co chodzi?
fot. materiał prasowy
Badanie i raport FOR RESTAURANT już dostępny. Aż 70 proc. restauratorek i restauratorów ocenia warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego jako niekorzystne – wynika z badań i z raportu „FOR Restaurant”, przygotowanego przez FOR Sp. z o.o. we współpracy z ARC Rynek i Opinia. Mimo to dwie trzecie restauratorów twierdzi, że obecnie warto zainwestować w gastronomię. Raport opisujący szczegółowo sytuację w branży gastronomicznej jest już dostępny za darmo.
- Mam nadzieję, że dostarczamy raport, który pomoże i otworzy oczy właścicieli lokali gastronomicznych na nowe zjawiska, rozjaśni podejrzenia biznesowe, wskaże nieznane dotąd kierunki, utwierdzi w trudnych do podjęcia decyzjach lub od nich odwiedzie – mówi Agnieszka Małkiewicz, pomysłodawczyni badania i organizatorka konferencji dla restauratorów. - Znaleźliśmy najbardziej rentowne dzisiaj segmenty gastronomii, sprawdziliśmy, jakie technologie mają sens, zbadaliśmy obszar ludzki, np. jak skutecznie rekrutować pracowników, odkryliśmy, gdzie i kiedy najczęściej przeciekają pieniądze restauratorów, pytaliśmy, czy rzeczywiście brak turystów zagranicznych przyczynia się do spadku obrotów. Raport przynosi też gros ciekawych i użytecznych informacji, m.in. jakie działania marketingowe najbardziej obecnie się sprawdzają i mogą przynosić efekty w postaci wzrostu sprzedaży usług.
- Z jednej strony aż 70 proc. restauratorów uznaje warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego za niekorzystne, a z drugiej co piąty restaurator planuje otworzyć w ciągu najdalej roku nowy lokal – mówi dr Adam Czarnecki, wiceprezes instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia, które przyjęło zlecenie na badanie restauratorów. - Jednocześnie konsumenci deklarują mniejszą częstotliwość chodzenia do restauracji i barów, a także mniejsze wydatki na ten cel. Wszystko to oznacza, że obraz rynku nie jest oczywisty.
Raport poświęcony polskiej branży gastronomicznej powstał na podstawie badania przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września na łącznej próbie 302 respondentów. Ankieterzy zapytali o główne bolączki właścicieli lub głównych menedżerów lokali gastronomicznych z całej Polski. Wśród badanych znalazły się zarówno osoby prowadzące bary typu fast food, casual i fine dining, a także comfort food, restauracje hotelowe, kawiarnie, cukiernie i piekarnie, jak również bary, które specjalizują się w serwowaniu napojów...