gastronomia

Empiryczny przewodnik po restauracjach - Konferencja Made For Restaurant

2023-12-04

10 emocji, które decydują o sukcesie restauracji? Okazuje się, że o sukcesie restauracji nie decydują Excel, nazwisko znanego szefa czy produkty z ekologicznego gospodarstwa, ale emocje, z jakimi goście wracają do domu. Poszukiwaniem restauracyjnego genius loci, czyli tego, co porusza i oszałamia zmysły gości i powoduje, że chcą wracać, zajmowało się przez 12 godzin ponad 500 profesjonalistów branży gastro. Spotkali się oni na jesiennej konferencji MADE FOR RESTAURANT edycja Experience & Design w Radisson Blu Hotel, Sopot. Na bazie ich wspólnej pracy powstał „Empiryczny przewodnik po restauracjach”.

FOR Restaurant SOPOT 472

fot. materiał prasowy 

Cz. 1

10 WSKAZÓWEK - EMOCJE, KTÓRE DECYDUJĄ O SUKCESIE RESTAURACJI

Emocje mają MOC!

Świat nauki już dawno zbadał i potwierdził, że nic tak nie wpływa na zapamiętywanie, jak nasze emocje – zarówno te przyjemne, jak i te mniej pożądane. Im silniej je odczuwamy, tym dłużej w naszej pamięci zostają zdarzenia, doświadczenia i oceny, które się z nimi wiążą. O tym fakcie zapewne doskonale wie Tomasz Muza, DJ i TOP Restaurator z Krakowa (Molam), który swoją elektryzującą opowieścią muzyczną wprowadził uczestników konferencji w nastrój zaskoczenia i gotowości na wszystko…

Jednym z najważniejszych celów tej edycji konferencji było właśnie wzbudzenie potęgi emocji. Powstała MAPA EKSTREMALNYCH PRZEŻYĆ. Każdy z uczestników mógł na niej zaznaczyć te restauracje, które dostarczyły mu niezapomnianych przeżyć, poruszyły do łez lub zostały w głowie na zawsze. W Sopocie zebrano ponad 100 adresów, w tym mnóstwo polskich (publikacja wkrótce).

Jak przekonywał Marcin Różycki, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Polska również ma szansę stać się dla wielu gości źródłem ekstremalnych przeżyć kulinarnych. Świadczy o tym rozwój współpracy POT z przewodnikiem Michelin. Choć rodzima gastronomia wciąż wychodzi z ogromnego kryzysu spowodowanego pandemią, widać jej niewykorzystany potencjał. W ponad 14 rankingach turystycznych Polska jest w tym roku polecana jako jedna z najważniejszych destynacji. A w rankingu „USA Today”, który uwzględnia relację jakości do ceny, Polska jest na pierwszym miejscu.

Jak wykorzystać tę uśpioną moc branży? Warto sięgnąć po moc emocji!

 

  1.  ZACHWYT I POCZUCIE LUKSUSU

Tworząc atmosferę wyjątkowości, gościnności i zaopiekowania, restaurator może się oprzeć na kreatywności i współpracy z partnerami, którzy mają na to pomysł. Synergia sił może przynieść nie tylko znakomity efekt w postaci zadowolonych gości, ale także bardzo dobry rezultat biznesowy dla obu stron.

Do budowania poczucia luksusu na początku konferencji zaproszono Małgorzatę Krakowiak, Nespresso Coffee Expert, która poczęstowała gości koktajlem bezalkoholowym na bazie kawy Nespresso Nocciola, podanym w kryształowym kieliszku do martini.

Z mocy współpracy doskonale zdawali sobie sprawę Łukasz Burda, właściciel White Marlin, restauracji położonej tuż nad brzegiem zatoki w Sopocie, a także szef jego kuchni Tomasz Purol. Powiew luksusu od Nespresso pojawił się również na afterparty, który zorganizowali – tym razem był to koktajl kawowy z płatkami róży. Zachwyt tłumnie przybyłych już po konferencji gości był gwarantowany. Degustowali oni wyjątkowe produkty Vodka Chopin, Antonius Caviar, Bursztyn czy francuskich win Chateau Isolette oraz przekąski przygotowane przez Tomka Purola.

After Party to rzadki luksus bycia razem w gronie z branży, a jak wynika z zaprezentowanego na konferencji raportu przygotowanego przez FOR i agencję badawczą ARC Rynek i Opinia, 59 proc. właścicieli lokali gastronomicznych czerpie wiedzę i inspirację z wizyt w innych restauracjach i spotkań z innymi przedsiębiorcami. Raport można bezpłatnie pobrać TUTAJ.

2. ZASKOCZENIE SMAKIEM

Na pytanie, co jest najważniejszym elementem niezapomnianego doświadczenia restauracyjnego, większość gości, jak również ekspertów z branży, odpowiada zgodnie: „smak serwowanych potraw”. Jedną z żelaznych zasad dobrego smaku jest korzystanie z wysokiej jakości produktów, często lokalnych. Dlatego wśród partnerów konferencji znalazło się Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju.

Powstał projekt „Lokalność…”, którego pokłosiem była broszura z recepturami i walorami oleju rzepakowego przygotowanymi przez kucharza, piekarza i cukiernika. To kompendium wiedzy dotyczące zastosowania oleju rzepakowego, zwanego oliwą północy, w restauracyjnych kuchniach. Trójmiejska influencerka kulinarna Ania Włodarczyk (StrawberryfromPoland) zaprosiła do stworzenia przepisów Julię Juchnowicz-Zielińską (Figle), Damiana Mazurowskiego (Restauracja Kubicki) oraz Wojciecha Błaszkiewicza-Okrągłego (Must Bake). Uczestnicy konferencji degustowali je.

Genialną inspiracją kulinarną była też degustacja Agaty Kubackiej (reprezentantka Bunge, właściciela marki Kruszwica), która przygotowała deser bez cukru i bez glutenu, czyli fancy.

 

3. ZACIEKAWIENIE PRZEZ SOCIAL MEDIA

Częścią budowania marki restauracji jest wzbudzanie zaciekawienia u gości za pomocą mediów społecznościowych zanim jeszcze zajrzą do restauracji - to wynikało z debat prowadzonej przez Agnieszkę Borek (Fika). Dla Natalii Kmieciak budowanie marki i korzystanie z takich narzędzi jak social media to sposób na pokazanie tożsamości restauracji, wyrażenie do kogo kieruje przekaz i do kogo chce trafić. Jak wyjaśniła Monika Mazurek, odbiorcy mają tam zobaczyć obrazek, który jest zaskakujący i kuszący np. określone danie.

Jednak jak podkreślają eksperci, prowadząc media społecznościowe, starajmy się poznać ludzi, którzy chcą nas słuchać, i mówić do nich autentycznie. Niestety, zdaniem Mateusza Matczaka, który jest administratorem facebookowego profilu z ponad 300 tys. obserwujących, budowanie marki jest obecnie często mylone z byciem cool na siłę. Trzeba pamiętać, że kreatywność jest bardzo ważna, ale nie można przesadzać. Nie warto na siłę starać się być „fajnym”. Autentyczność w przekazie jest kluczowa.

Zofia Pazik, współwłaścicielka i social media menedżerka restauracji XX, jest w restauracji codziennie. Jak zauważa, dzięki temu doskonale wie, co warto pokazać: co jest nowe, co się dzieje „tu i teraz”. Wystarczy wyciągnąć telefon i poinformować o tym od razu.

Dla Moniki Warężak, która wspiera restauratorów w budowaniu ich marki na platformie UBER EATS, niezwykle ważne jest przeniesienie doświadczenia z restauracji do domu klienta poprzez social media, ale również jedzenie, które kupuje.

4. FASCYNACJA OPRAWĄ DANIA

Jak zauważyła podczas konferencji restauratorka Marta Gessler, jedzenie to teatr. Mogli tego doświadczyć uczestnicy konferencji, dla których szefowie...


Polecamy
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

To też może Cię zainteresować









 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail