Rok 2023 okazał się dla europejskiej branży lotniczej bardzo dobry – europejskie porty lotnicze obsłużyły 2,3 mld pasażerów. Większość portów zanotowała wzrosty liczby obsłużonych pasażerów, choć trzeba przyznać, że wystąpiły znaczne różnice i nie wszyscy uzyskali dobre wyniki – są rynki, które w roku ubiegłym się skurczyły.
Jak podał europejski oddział Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI), ruch pasażerski w europejskich portach lotniczych w ubiegłym roku wzrósł o 19 proc. w porównaniu z rokiem 2022. W efekcie osiągnął poziom zaledwie o 5,3 proc. niższy niż przed pandemią. Wzrost ten był w dużej mierze napędzany przez międzynarodowy ruch pasażerski (+21 proc.), który rósł w niemal dwukrotnie szybszym tempie niż ruch krajowy (+11,7 proc.), przy czym porty lotnicze na rynku UE+ (razem z Islandią, Norwegią i Liechtensteinem) osiągnęły lepsze wyniki (+19 proc.) niż porty lotnicze w pozostałej części Europy (+16 proc.).
– Ten silny wzrost spowodował, że europejskie lotniska przyjęły w zeszłym roku 2,3 mld pasażerów – imponujący wynik, biorąc pod uwagę dominującą presję inflacyjną i wyższe ceny biletów lotniczych, a także zwiększone napięcia geopolityczne. Świadczy to o tym, że ludzie przedkładają podróże nad inne formy uznaniowych wydatków, i wiele mówi o wartości i znaczeniu łączności lotniczej – uważa Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.
OŻYWIENIE RÓŻNYCH PRĘDKOŚCI
Poza tymi ogólnie dobrymi wynikami rok 2023 charakteryzował się bezprecedensowymi różnicami w ruchu lotniczym zarówno na rynkach krajowych, jak i na poszczególnych rynkach międzynarodowych w porównaniu z poziomami sprzed pandemii (2019 r.).
– Na rynkach UE+ lotniska w Portugalii (+12,2 proc.), Grecji (+12,1 proc.), Islandii (+6,9 proc.) i Polsce (+4,5 proc.) osiągnęły znacznie lepsze wyniki niż lotniska w Finlandii (-29,6 proc.), Słowenii (-26,2 proc.), Niemczech (-22,4 proc.) i Szwecji (-21 proc.). Te ostatnie nadal pozostały daleko w tyle za resztą, jeśli chodzi o wzrost. Wśród największych rynków UE+ porty lotnicze w Hiszpanii i Włoszech były jedynymi, które w pełni poprawiły swoje wyniki w stosunku do roku 2022. Na przeciwnym biegunie znalazły się lotniska we Francji (-5,4 proc.), Wielkiej Brytanii (-6,4 proc.). Szczególnie gwałtowny wzrost odnotowały porty na rynkach wschodzących. Największą dynamikę wzrostu zanotowano w Uzbekistanie (+110 proc.), Armenii (+66 proc.) i Kazachstanie (+51 proc.). Wzrost ten wynikał z przekierowania na te rynki części ruchu lotniczego z Rosji. Są...