Miniony rok hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Okres świąteczno-noworoczny również okazał się zadowalający i tradycyjnie większym zainteresowaniem gości cieszył się sylwester niż święta Bożego Narodzenia.
Wyniki grudnia 2024 r. były na niższym poziomie niż w listopadzie, głównie za sprawą słabszych rezultatów hoteli biznesowych, ale również pogorszonych, w stosunku do poprzedniego miesiąca, wyników obiektów wypoczynkowych. To oznacza, że okres świąteczno-noworoczny nie pozwolił na odrobienie słabszego okresu z pierwszych dwóch dekad grudnia.
FREKWENCJA W GRUDNIU ROZCZAROWAŁA
Wśród wszystkich ankietowanych hoteli frekwencję poniżej 30 proc. odnotowało 16 proc., a obłożenie powyżej 50 proc.
– blisko połowa obiektów (47 proc., czyli 8 p.p. mniej niż w listopadzie), w tym 21 proc. powyżej 70 proc. W grupie hoteli biznesowych 35 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. To wyniki wyraźnie słabsze niż w listopadzie – o 23 p.p. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 17 proc. hoteli. Najliczniejsza była grupa środka z obłożeniem 30-50 proc. i udziałem 48 proc. Obiekty wypoczynkowe również uzyskały wskaźniki słabsze niż w listopadzie: 28 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (podobnie jak w poprzednim miesiącu). Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było również 28 proc. (ale o 16 p.p. więcej niż w listopadzie). Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 proc., z udziałem 44 proc.
WSKAŹNIKI OBŁOŻENIA ZBLIŻONE DO UBIEGŁOROCZNYCH
Dla blisko połowy hoteli (48 proc.) frekwencja wzrosła w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowało wzrost do 5 p.p., a 17 proc. w zakresie 6-10 p.p. 41 proc. hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 p.p. 11 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku. W grudniu,...