Polacy lubią podróżować, jeść w lokalach gastronomicznych i zamawiać posiłki do domu. Mimo wzrostu cen, nadal chętnie wydają pieniądze na tego rodzaju usługi. Jednak z danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynika, że organizatorzy turystyki, hotelarze i restauratorzy mają problemy finansowe, a ich niespłacone zobowiązania wynoszą ponad 441 mln zł. Niepokoi również niska wiarygodność płatnicza branży HoReCa i przyrost dużej liczby nierzetelnych firm.
fot. materiał prasowy
Raport Instytutu ARC Rynek i Opinia oraz platformy Made for Restaurant ujawnia, że w ubiegłym roku 40 proc. rodaków wydało w restauracjach tyle samo pieniędzy, co w roku 2023, a 27 proc. z nich zwiększyło nawet wydatki na te przyjemności. Z kolei dane portalu Pyszne.pl, który obsługuje 3,5 mln użytkowników w kraju, pokazują, że Polacy coraz częściej zamawiają jedzenie na wynos. W święto zakochanych obsłużonych zostało 35 proc. zamówień więcej niż na co dzień. Dla restauracji oznacza to zarówno nowe możliwości jak i dodatkowe wyzwania. Obecność na platformach online wiąże się z kosztami prowizji, które mogą obciążać budżety firm i prowadzić do pogorszenia ich płynności finansowej. Z drugiej strony brak dostosowania się do nowych trendów i brak opcji zamówień online może powodować odpływ klientów.
– Diety pudełkowe w Polsce osiągnęły status fenomenu, generując wartość 3,5 mld zł i stanowiąc ponad 10 procent rynku HoReCa. Ich popularność wynika z połączenia wygody, wysokiej jakości posiłków oraz rozwiniętej logistyki, umożliwiającej dostawy nocne. Firmy takie jak Maczfit, Nice To Fit You i Kuchnia Vikinga dostrzegają ogromny potencjał dalszego wzrostu, zarówno na rodzimym rynku, jak i za granicą. Właściciele firm cateringowych, zarówno dużych, jak i małych, ponoszą jednak duże ryzyko związane z utrzymaniem płynności finansowej. Muszą nieustannie dbać o wysoką jakość produktów i inwestować w logistykę, co generuje stałe koszty niezależnie od liczby...