Jeszcze dekadę temu szybka dostawa jedzenia do domu była luksusem, dziś to standard. Sztuczna inteligencja, autonomiczne roboty i superaplikacje zmieniają sposób, w jaki sklepy, restauracje i inne punkty handlowe dostosowują się do preferencji klientów w niespotykanym wcześniej tempie. W szczególności usługi dostawy stały się integralną częścią codziennego życia ludzi. 66% klientów restauracji korzysta z co najmniej jednego rozwiązania technologicznego[1]. Jakie trendy będą kształtować branżę w najbliższych latach? Eksperci Wolt analizują 5 kluczowych kierunków rozwoju.
fot. materiał prasowy
1. Ekspresowa dostawa staje się jeszcze szybsza
Tempo życia rośnie, a wraz z nim oczekiwania konsumentów wobec usług dostawczych. Model quick commerce, zakładający dostawę produktów w ciągu godziny lub nawet krócej, staje się nowym standardem. Globalny rynek q-commerce jest obecnie szacowany na około 36 miliardów dolarów, a eksperci prognozują, że do 2030 roku powinien osiągnąć wartość niemal 300 miliarda dolarów[2]. Oznacza to jego średni roczny wzrost na poziomie 35%.
Ekspresowe dostawy to nie tylko wygodna alternatywa dla tradycyjnych usług, takich jak dostawa następnego dnia czy odbiór w paczkomacie. Dla wielu klientów to również sposób na oszczędność czasu – często ponad godziny, którą spędziliby na dojazdach i parkowaniu w zatłoczonych galeriach handlowych. Ale innowacje idą jeszcze dalej.
- Szybkie dostawy zaczynają być wykorzystywane przez mniej oczywiste sektory, takie jak na przykład bankowość internetowa – gdzie w ciągu 1-2 godzin od zlecenia można otrzymać nową kartę płatniczą lub dokumenty. W niedalekiej przyszłości q-commerce może ewoluować w usługę typu concierge, w której kurier nie tylko dostarczy posiłki i zakupy, ale również odbierze ubrania z pralni, a nawet dostarczy listy do nadania czy odda książki do biblioteki – mówi Maciej Statkiewicz, szef ds. B2B w Wolt Polska.
W odpowiedzi na rosnącą potrzeby konsumentów Wolt obserwuje wśród swoich partnerów zwiększone zainteresowanie usługą Wolt Drive. Umożliwia ona restauracjom, sklepom czy sieciom handlowym korzystanie z kurierów Wolta do szybkich dostaw. Carrefour czy GdziePoLek to tylko przykłady firm, które zdecydowały się na to rozwiązanie, by sprostać oczekiwaniom klientów. Dzięki zaawansowanym algorytmom logistyka dostaw jest maksymalnie zoptymalizowana, co pozwala na dostarczenie zamówień w 30 minut.
2. AI jako klucz do efektywności i personalizacji
Sztuczna inteligencja staje się motorem napędowym branży dostaw i gastronomii, rewolucjonizując logistykę, obsługę klienta i zarządzanie danymi. Algorytmy optymalizują trasy kurierów, redukują koszty operacyjne i umożliwiają prognozowanie popytu, co minimalizuje ryzyko marnowania żywności.
- AI analizuje preferencje użytkowników, co pozwala na tworzenie spersonalizowanych rekomendacji i usprawnienie zarządzania zapasami przez restauracje czy sklepy. Dodatkowo umożliwia wdrażanie takich rozwiązań jak system prognozowania czasu dostaw oparty na uczeniu maszynowym, który dostosowuje trasy do natężenia ruchu w czasie rzeczywistym, zwiększając precyzję i szybkość dostaw. Ponadto w Wolt algorytmy klasyfikują restauracje i sklepy na podstawie czynników takich jak czas dostawy, popularność czy cena, co pozwala na precyzyjne dopasowanie oferty już przy pierwszym zamówieniu – komentuje Agata Polityło, dyrektorka generalna w Wolt Polska.