W malowniczym otoczeniu Zamku Topacz pod Wrocławiem szefowie kuchni, restauratorzy i managerowie, sommelierzy, media i pasjonaci gastronomii spotkali się na Poland Restaurant Forum zorganizowanym przez firmę Nespresso. Tematem przewodnim trzeciej już edycji wydarzenia było dzielenie się wiedzą (Share the knowledge). Dyskusje o tym, jak i skąd czerpać wiedzę dot. gastronomii przeplatane były praktycznymi warsztatami i degustacjami dań przygotowanych przez szefów kuchni z regionu. W wydarzeniu uczestniczyło prawie 90 kluczowych postaci dolnośląskiej (i nie tylko!) sceny kulinarnej.
Pięć tematycznie podzielonych paneli dyskusyjnych przykuło uwagę gości na cały dzień. W ramach bloku tematycznego „Zaangażuj mnie, to się nauczę” moderatorzy i paneliści analizowali wydarzenia i przeżycia, które kształcą. Tomasz Hartman opowiedział o projekcie Food Think Thnak - fundacji, która działa od ponad roku, zrzeszając grupę fachowców z wielu dziedzin (120 branż). Skupiają się oni wokół wspólnego procesu edukacji i rozwoju, tworząc wiele inicjatyw związanych z jedzeniem. Od Ernesta Jagodzińskiego z restauracji Cucina z Poznania goście usłyszeli o kolacji na… 88 rąk. Tworzą ją czterej znani szefowie kuchni i cała ekipa pomocników, kelnerów, sommelierów i cukierników. Wszyscy w ciągu 5 godzin przygotowują 10 dań dla każdego z 130 gości. “Gotowanie z innymi szefami kuchni zawsze jest dla mnie szkoleniem” – powiedział Jagodziński, podkreślając atmosferę współpracy przy takim projekcie. Historię i zamysł Poland Restaurant Forum by Nespresso krótko nakreślił też dyrektor generalny firmy, Michał Proszewski.
Kolejnym elementem spotkania były warsztaty – sensoryczny pt. „Coffee and Wine” prowadzony przez Tomasza Deniziaka (Nespresso) i Tomasza Koleckiego (w-ce prezes Stowarzyszenia Sommelierów Polskich) oraz biznesowy „Emocje, działanie, zaangażowanie – projektujemy wydarzenie” kierowany przez Agnieszkę Małkiewicz (Horeca Communications). Obecni na pierwszych zajęciach goście empirycznie sprawdzali, jak w degustacji ważne są naczynia. Dwa różne wina kosztowali w trzech rodzajach kieliszków, doświadczając różnic w sensorycznym odbiorze napoju. Podobnie próbowali różne mieszanki kawy w dwóch kieliszkach dedykowanych kawie, zaprojektowanych przez markę Riedel specjalnie dla Nespresso. Dowiedzieli się, jak inaczej ta sama ”małą czarna” smakuje w kieliszku do kaw intensywnych oraz do łagodnych. Uświadomiło to uczestnikom, jak w procesie serwowania napojów ważne jest naczynie - jego kształt i dobór.
Równolegle w drugiej sali goście, rywalizując w grupach, tworzyli koncepcje wydarzeń kulinarnych, promujących restaurację z rybami i owocami morza. Najciekawszy, zwycięski event zaprojektowała grupa pod przewodnictwem Kuby Korczaka. „Przypływ smaków”, bo tak nazywał się projekt, opierał się na weekendowym wydarzeniu w ogródku restauracji, przerobionym na oceanarium, nawiązującym do serwowanych produktów. Na wydarzenie grupa zdecydowała się zaprosić stałych klientów i media, a atrakcją weekendu uczynić ekspertów w przygotowywaniu owoców morza różnymi technikami. Choć zwycięski koncept był tylko jeden, na warsztatach widoczne były różne podejścia do tematu – jedne skupiały się na właściwościach produktów podawanych przez restaurację, inne na działaniach marketingowych, a jeszcze inne – na osobach szefów...