270 mld zł rocznie na Zamówienia Publiczne

Jak wydatkować państwowe środki z korzyścią dla Zamawiającego?


Konferencja „Dobre praktyki, SIWZ w zamówieniach publicznych w sektorze sprzątania” podczas Ogólnopolskich Dni Czystości 2017


Wartość rynku zamówień publicznych w Polsce to 270 mld złotych, z czego około 100 mld zł to usługi realizowane wewnętrznie, czyli bez przetargów1. Znacząca część to usługi sprzątania dla szkół, szpitali oraz innych instytucji użyteczności publicznej. Należy pamiętać, że to olbrzymia grupa pracowników, która wymaga prawnej ochrony w celu zapewnienia godnych warunków zatrudnienia, a tym samym życia – przy jednoczesnym rozważnym wydatkowaniu środków publicznych. Według opinii Instytutu Zrównoważonych Zamówień Publicznych do „Krajowego Planu Działań w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych na lata 2017-2020”, zastosowanie klauzul społecznych jest wciąż symboliczne i poniżej oczekiwań – w latach 2012-2015 wynosiło 4,08%2.


Do realizacji tych celów pomocne może być odpowiednie przygotowanie SIWZ oraz stosowanie Dobrych Praktyk w zamówieniach publicznych. Jak generować oszczędności dzięki outsourcingowi usług sprzątania i jednocześnie stosować Dobre Praktyki to temat konferencji Dobre Praktyki, SIWZ w zamówieniach publicznych w sektorze sprzątania, która odbędzie się 26 kwietnia 2017 roku w trakcie OGÓLNOPOLSKICH DNI CZYSTOŚCI 2017 w Warszawie, organizowanych przez Polską Izbę Gospodarczą Czystości.


„W sektorze usług sprzątania działa obecnie ponad 3500 aktywnych podmiotów, które zatrudniają około 400 000 osób – to ogromna rzesza pracowników, których prawa trzeba respektować. Pracownik, który ma zapewnione bezpieczeństwo zatrudnienia i godne warunki pracy jest pracownikiem długoterminowym, a co za tym idzie wyżej wykwalifikowanym. Tak więc stosowanie klauzul społecznych gwarantuje lepszą jakość i profesjonalizację usług, a jednocześnie zapewnia godne życie i wynagrodzenie pracownikom. Jest to tym bardziej istotne, ponieważ według danych UZP dotyczących istotnych zamówień publicznych udzielonych w latach 2012-2015 tylko 4,08% z nich zawierało klauzule społeczne. Ta sytuacja musi ulec poprawie. Dlatego warto stosować Dobre Praktyki i umożliwić podwykonawcy stosowanie klauzul społecznych, czyli m.in. zatrudniania na umowę o pracę” – mówi Marek Kowalski, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Czystości.


Rola profesjonalnego wykonywania usług sprzątających w szpitalach, szkołach, urzędach gmin, budynkach ministerstw i innych placówkach publicznych, gdzie czystość jest gwarantem bezpieczeństwa publicznego, jest nie do przecenienia. Specjalistyczne firmy dbają o stosowanie najlepszych praktyk i profesjonalnych środków czystości zgodnych ze wszystkimi normami i przepisami prawa. Jednak to po stronie Zamawiającego leży właściwe skonstruowanie SIWZ, przeprowadzenie przetargu i – co kluczowe – ocena kompetencji oferentów. Wybór odpowiedniego wykonawcy zamówienia publicznego to nie tylko kwestia mądrego gospodarowania budżetem, ale przede wszystkim troska o zdrowie milionów Polaków przebywających w tych placówkach.


„Należy pamiętać, że podjęcie właściwej decyzji nie jest proste i w dużej mierze zależy od skrupulatności Zamawiającego, jednak może przynieść wymierne korzyści. Jedną z nich jest znacząca oszczędność finansowa w porównaniu z realizacją sprzątania w ramach własnych zasobów. Profesjonalne firmy mają możliwość negocjowania kosztów zakupu sprzętu oraz środków czystości, gdyż robią to regularnie i w dużych ilościach. Nie bez znaczenia jest wysoki poziom bezpieczeństwa wynikający z daleko idącej specjalizacji. Warto więc stosować Dobre Praktyki i z właściwą starannością przygotować SIWZ oraz rozstrzygnąć przetarg w taki sposób, żeby otrzymać jak najwyższą jakość, a zarazem dokonać realnych oszczędności w budżecie placówki, przy poszanowaniu interesów społecznych” – dodaje Marek Kowalski.


Celem Dobrych Praktyk...



Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail