Już od najbliższej niedzieli, 20 kwietnia, Podlaski Bon Turystyczny stanie się realnym narzędziem wsparcia dla branży noclegowej w regionie. Turyści spoza województwa, którzy zarezerwują co najmniej dwie noce w jednym z obiektów uczestniczących w programie, będą mogli liczyć na bon o wartości od 200 do 400 zł – w zależności od kategorii zakwaterowania.

Fot: pixabay/Benkowski
Program jest finansowany przez samorząd województwa, a jego operatorem pozostaje Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna.
Zgłoszenia obiektów zakończyły się 11 kwietnia, a pełna lista miejsc, w których będzie można zrealizować bon, ma być dostępna na stronie www.podlaskibonturystyczny.pl w dniu uruchomienia programu. Sam bon nie będzie przypisany do konkretnego hotelu – po otrzymaniu na numer telefonu będzie można go zrealizować w dowolnym obiekcie uczestniczącym w programie.
Konkretny impuls na początek sezonu
Podlaski Bon Turystyczny to regionalna odpowiedź na trudności sektora turystycznego wschodnich województw, dotkniętych kryzysem migracyjnym i spadkiem ruchu krajowego. – Niedługo zaczyna się sezon turystyczny i my jako samorząd województwa chcemy wesprzeć przedstawicieli branży turystycznej – podkreślał marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej. – Województwo podlaskie jest bardzo bezpieczne i my, Podlasianie, o tym wiemy. Chcemy jednak o tym przekonać mieszkańców innych regionów – dodał.
W zależności od rodzaju obiektu, turysta otrzyma:
200 zł dopłaty do noclegów w kempingach, agroturystyce i schroniskach,
300 zł w pensjonatach, hotelach 1–2-gwiazdkowych i apartamentach,
400 zł w hotelach 3-, 4- i 5-gwiazdkowych.
Środki będą rozliczane bezgotówkowo, bezpośrednio między obiektem a operatorem programu. Łączna pula dofinansowania wynosi 2 mln zł. Jeśli zainteresowanie będzie wysokie, zarząd województwa rozważa wniosek do sejmiku o zwiększenie budżetu.
Wzór dla innych regionów?
Jak już wcześniej informowaliśmy, Podlaskie jest pierwszym województwem w Polsce, które samodzielnie wdrożyło regionalną wersję bonu turystycznego. Zainteresowanie podobnym rozwiązaniem wyrażają już hotelarze z Dolnego Śląska (m.in. w kontekście strat po jesiennej powodzi) oraz z Warmii i Mazur – zwłaszcza w kontekście bliskości granicy z obwodem kaliningradzkim.
Samorząd podlaski podkreśla, że jest to nie tylko projekt wsparcia gospodarczego, ale też element odbudowy wizerunku regionu jako kierunku bezpiecznego, naturalnego i pełnego wartości kulturowych. – Po dwóch edycjach programu „Poznajemy Podlaskie” wprowadzamy kolejną formę wsparcia sektora turystycznego tak poturbowanego w ciągu ostatnich lat – przypomina Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa.
Rozpoczynający się właśnie sezon będzie pierwszym realnym sprawdzianem, czy instrument wsparcia w postaci bonu turystycznego faktycznie pobudzi rezerwacje i realnie poprawi wyniki obiektów w regionie.
Więcej o wpływie regionalnych programów wsparcia na rynek hotelowy – podczas konferencji Hotel Investment Trends Poland & CEE, tej wiosny w Warszawie.