Badania opinii nie mają dobrej opinii

Czy da się przewidzieć zachowania konsumentów? Czy sondaże mają sens – zastanawia się analityk rynku turystycznego.

W okresie ostatnich dwóch lat można odnieść wrażenie, że coś niedobrego stało się z jakością sondaży i badań opinii publicznej. Rosnąca liczba poważnych wpadek i to w najważniejszych dla społeczeństw, gospodarki i demokracji kwestiach, zdaje się już prowadzić coraz częściej do konkluzji, że do wyciągania wniosków z rezultatów takich badań często korzystniejsze byłoby zamiast wnioskowania wprost, zastosowanie znanego inwestorom tzw. podejścia kontrariańskiego, czyli wnioskowania dokładnie odwrotne w stosunku do tego, czym raczą nas sondażownie i instytucje badania opinii publicznej.

pws-2016-12bc-35

To się nie miało prawa zdarzyć!!!

Przykładów pomyłek (?), których rozmiary nie mieszczą się w granicach nawet śladowego prawdopodobieństwa, czyli należą do kategorii typu „raz na sto lat w galaktyce”, można przytoczyć wiele, co już samo w sobie jest dziwne. Do bardziej spektakularnych wyczynów należy znana wielu osobom z internetu sprawa sondaży wyniku wyborów prezydenckich w Polsce w 2015 roku. Wyróżniła się wówczas jedna ze znanych i aktywnych wówczas firm, która 7 maja, czyli na trzy dni (sic!) przed I turą wyborów dawała zwycięstwo ówczesnemu prezydentowi Komorowskiemu różnicą aż 14 punktów procentowych (sic!), podczas gdy błąd pomiaru nie powinien przekraczać 3 procent. Do głosowań wagi superciężkiej, których wyników również „nikt nie przewidział”, należą głosowania w sprawie Brexitu, a także niedawnych wyborów prezydenckich w USA. Jeszcze świeższe – chociaż lżejszej wagi – są ostatnie wybory prezydenta Bułgarii, które wygrał prorosyjski generał lotnictwa, a wyników takich również „nikt nie przewidział”. Turystyka też ma swoje grzechy Przy takich przykładach pomyłek o randze totalnych trudno jest nawet mieć pretensje do wyników badań rynku turystycznego, który sam w sobie jest przecież mniej przewidywalny niż większość kwestii, o które zwykle sondażownie pytają respondentów. Przykładem takich badań, których wyniki bardzo mocno rozminęły się ze zweryfikowaną już...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail