Ile kosztuje lato 2017

Ceny imprez turystycznych ustabilizowały się, a zmiany są znacznie mniej dynamiczne niż wcześniej. Najwyraźniej również w cenniku sezon powoli zbliża się ku końcowi – wynika z analizy eksperta Travel Data.

rt 2017 08fz 26

  W poprzednich wydaniach „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy dziesięć porównań średnich cen wyjazdów na najbardziej popularnych kierunkach letniego wypoczynku dla sezonów lato 2016 i 2017. Opierały się one na danych o cenach z mniej więcej połowy kolejnych miesięcy, poczynając od pierwszego miesiąca sprzedaży first minute, czyli października 2016 r., do czerwca 2017 r., a ostatnie były datowane na 6 lipca tego roku. Tak wczesne rozpoczęcie porównań tym sezonie umożliwił fakt, że czołowe polskie biura podróży bardzo przyspieszyły wprowadzenie ofert do sprzedaży, a nad wyraz wczesną sprzedaż rozpoczął zwłaszcza lider polskiego rynku turystyki wyjazdowej biuro Itaka, które skierowało do sprzedaży ofertę już 30 września 2016 r. Mniejsza adekwatność dwóch pierwszych porównań miała związek z mniejszą początkowo niż przed rokiem liczbą oferowanych hoteli, a sytuacja ta występuje także w tym zestawieniu z 3 sierpnia, ponieważ przedstawia ono stan rynku już w okresie bardzo późnego last minute. Obecny poziom wyprzedania wycieczek, zwłaszcza na niektórych kierunkach, jest już bardzo wysoki, a liczba dostępnych hoteli spadła do poziomu niewiele powyżej 1,2 tys., a zatem znacząco odbiega od najczęstszej liczby z roku ubiegłego, czyli nieco poniżej 3 tys. Jak łatwo dostrzec, odmiennie niż w siedmiu ostatnich zestawieniach, tabela nie jest już zdominowana przez ciemne i bardzo ciemne odcienie czerwieni, które oznaczały, że ceny wyjazdów były znacząco wyższe od poziomów z roku ubiegłego. Obecnie zestaw kolorów – tak jak to było w ostatnim zestawieniu z letnich wakacji poprzedniego roku – stał się już dość zdecydowanie zrównoważony, a kolor zielony lub neutralny biały zagościł już na prawie połowie przedstawianych w tabeli kierunków. Z tą sytuacją koresponduje efekt znacznego spadku średniego ogólnego wzrostu cen dla 15 kierunków wobec odpowiedniego okresu przed rokiem, który wyniósł w tym zestawieniu, jedynie 36 zł, czyli był zdecydowanie niższy niż we wcześniejszych zestawieniach z 7 lipca, 15 czerwca, 11 maja i 13 kwietnia, gdy średnie ceny rosły o odpowiednio 291, 189, 205 i 237 zł. Przed rokiem o tej porze wzrost średnich cen wycieczek było nieco większy – o 73 zł, choć przez większą część sezonu w tabelach przeważał kolor zielony. W lipcu i sierpniu 2016 r. nastąpił jednak znaczący wzrost popytu na zagraniczne wakacje, który miał pewien związek ze znaczącym skokiem dynamiki dochodów gospodarstw, dodatkowo wspomaganym już w tym czasie wypłatami z programu Rodzina 500+. W obecnym sezonie sytuacja była mniej więcej odwrotna. Przez prawie wszystkie miesiące w tabelach królowały różne odcienie czerwieni, a pod jego koniec skala wzrostu cen wyjazdów zdecydowanie „przysiadła” i to do poziomów niższych niż przed rokiem. To słabnięcie dynamiki cen miało również związek ze słabnącym popytem, a ten z kolei z zakończeniem efektu (liczonym rok do roku) wspomagania ze strony programu 500+, a nawet jego pewną negatywną rolą w tym zakresie, gdyż ogólna skala wypłat otrzymywanych przez gospodarstwa w czerwcu, lipcu i sierpniu była niższa niż w analogicznych miesiącach przed rokiem. 

rt 2017 08fz 28

Turcja – król cenowego sprintu na koniec sezonu

W sezonie 2016 Turcja była postrzegana przez wielu turystów jako kierunek relatywnie mniej bezpieczny z powodu podwyższonego ryzyka wystąpienia tam niebezpiecznych zdarzeń terrorystycznych. Z tego też powodu podlegał on przez większość sezonu wyraźnej przecenie, której skala wahała się przeważnie w granicach 140-240 zł. Obecnie średnie ceny wycieczek na sezon lato 2017 są w Turcji średnio aż o 809 zł wyższe od cen...



Andrzej Betlej. Autor jest współwłaścicielem i analitykiem firmy TravelData

Wydanie: 8/2017, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail