Rosnący rynek delivery przekonuje coraz więcej lokali do uruchomienia dostaw i poświęcenia im co najmniej takiej uwagi, jak działalności stacjonarnej. Oczekiwania klientów potrafią spełnić te restauracje, które stawiają na innowacje i elastyczność w ofercie i obsłudze zamówień na dowóz.
Jeszcze w 2015 roku serwis Pyszne.pl szacował wartość rynku delivery na 200 mln złotych. Podstawowym kanałem składania zamówień był wówczas telefon, a udział online wynosił poniżej 13%. Przewidywano, że do roku 2020 wzrośnie on do 30%. Wyniki przekroczyły jednak oczekiwania. Obecnie online składanych jest 45% wszystkich zamówień jedzenia z restauracji, a rynek delivery w Polsce jest wyceniany na 1,6 mld EUR .
Jak pokazuje Raport Food Trendów Pyszne.pl, powstanie serwisów i aplikacji do zamawiania jedzenia online było najważniejszym wydarzeniem kształtującym rynek kulinarny w Polsce w ciągu ostatniej dekady. Odpowiedź tę wskazało najwięcej, bo aż 41% respondentów. Na drugi plan zeszło nawet zdobycie przez polską restaurację pierwszej w historii gwiazdki Michelin, zaznaczone przez 23% badanych.
Rynek delivery w Polsce kształtował się powoli. Początkowo dowozy były kojarzone głównie z pizzeriami. Dlatego też restauracje nie od razu dostrzegły drzemiący w dostawach potencjał.
- Z serwisem do zamawiania jedzenia online zetknęliśmy się z moim wspólnikiem po raz pierwszy w Niemczech. W Polsce, nawet gdy pojawiły się pierwsze rozwiązania tego typu, w tym Pyszne.pl, przyjmowanie zamówień online wydawało się wielu polskim restauratorom stosunkowo abstrakcyjnym rozwiązaniem, rodem z odległej przyszłości. Niektórzy nie wierzyli, że zamawianie online kiedykolwiek przyjmie się na wielką skalę – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający serwisu Pyszne.pl.
Przełomowy moment rynku delivery w Polsce
Wyniki mówiły jednak same za siebie. Konkurencja rosła, a pojawiające się nowe serwisy do zamawiania jedzenia starały się uszczknąć dla siebie jak największą część rynku, mając ambicje skupienia wokół siebie jak najszerszego grona restauratorów i stałych klientów.
–...