Wystartował Narodowy Instagram Dziedzictwa – profil społecznościowy Narodowego Instytutu Dziedzictwa, który ma zachęcić najmłodsze pokolenia Polaków do odkrywania i zdobywania wiedzy na temat historii i dziedzictwa kulturowego.
Projekt jest odpowiedzią na potrzebę prostych i interaktywnych form edukacyjnych i ma wspierać działanie nowej odsłony portalu zabytek.pl, który gromadzi informacje o niemal 500 000 zabytkach zlokalizowanych na terenie kraju. Polacy chcą obcować z dziedzictwem w sieci – tak jak w przypadku treści rozrywkowych, chcą korzystać z nowych narzędzi i treści prezentowanych w ciekawszej i krótszej formie. Telewizja pozostaje głównym źródłem informacji o kulturze, ale dla młodego pokolenia to media społecznościowe mają największe znaczenie. To jeden z wniosków z badania przeprowadzonego w grudniu 2020 r. przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Jego celem była segmentacja psychograficzna Polaków pod kątem ich nastawienia do dziedzictwa, a w konsekwencji wsparcie promotorów kultury i dziedzictwa w promocji idei, którym służy ich misja i działalność. NID wychodzi z projektami informacyjnymi do najmłodszych pokoleń Polaków. Narodowy Instagram Dziedzictwa to forma promocji i edukacji poprzez zaangażowanie młodych w naturalnym dla nich środowisku, jakim jest Internet. Profil NID przybrał formę interaktywnej mozaiki, której działanie inspirowane jest portalem zabytek.pl prezentującym atrakcyjne i merytoryczne treści: opisy, obecne i archiwalne zdjęcia obiektów zabytkowych, skany planów i rzutów architektonicznych, modele 3d zabytków, zdjęcia panoramiczne, a także filmy dokumentalne. Koncepcja Narodowego Instagrama Dziedzictwa wykorzystuje narzędzie osi czasu, po której można podróżować, odkrywając różne ciekawostki z kolejnych epok i okresów – obecnie na profilu można odkryć historię zabytków od prehistorii do początków średniowiecza. Do końca wakacji na swoim Instagramie NID planuje opublikować pozostałe epoki do współczesności, dzięki czemu docelowo będzie można tam zobaczyć reprezentatywne zabytki ze wszystkich okresów, zwiedzić obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa, a także poznać nieoczywiste miejsca i zainspirować się do dalszych poszukiwań. Nowa odsłona profilu to część działań promujących zabytki zlokalizowane na terenie Polski. Projekt nawiązuje do nowej odsłony portalu zabytek.pl, w którym znajdują się informację o ponad 500 000 obiektów zabytkowych.