Blisko połowa Polaków próbowała już roślinnych zamienników mięsa (RZM) i większość z nich uważa, że są smaczne. InsightOut Lab zaprezentował autorski raport dotyczący polskiego rynku RZM w kontekście trendów światowych. Z badania jasno wynika, że rośnie zainteresowanie rodzimych konsumentów tego typu żywnością, ale jeszcze nie jest na takim poziomie jak w innych krajach UE. To może oznaczać potencjał biznesowy zarówno dla producentów, jak i dla inwestorów.
Nowy rynek, nowe wyzwania
Dane zebrane w raporcie „Rynek roślinnych zamienników mięsa” [https://bit.ly/3Bv9Jam] pokazują, że polski rynek RZM rozwija się dynamicznie i ta tendencja się utrzyma. Świadczą o tym m.in. wyniki finansowe polskich firm produkujących RZM. Ich przychody rosną, a niektóre przedsiębiorstwa, mimo krótkiej historii, mogą się już pochwalić zyskami netto. Dynamika wzrostów zwykle osiąga wskaźnik trzycyfrowy (wyraźnie przekracza 100%), a niektóre firmy chwalą się nawet wynikami czterocyfrowymi. Jednocześnie rynek RZM w Polsce na tle europejskich liderów wygląda skromnie.
– Przyczyny rosnącej popularności RZM można rozpatrywać na kilku różnych płaszczyznach – rynkowej, społeczno-kulturowej czy ekologicznej – co staraliśmy się robić w niniejszym raporcie. Jednak z którejkolwiek strony nie podejdziemy do tego tematu, to wcześniej czy później orientujemy się, że krążymy po obszarze zagadnień sustainability, czyli zrównoważonego rozwoju – uważaBarbara Pleban, współzałożycielka i współwłaścicielka InsightOut Lab. – Pozytywny impuls rynkowi RZM zarówno w Polsce, jak i na Zachodzie, dają czynniki kulturowe oraz efekt nowości. Konsumenci poszukują nowych doświadczeń kulinarnych,...