O kadrach w branży turystycznej

W dniach 28-30 maja odbyła się w hotelu Focus w Szczecinie V Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Kadry w gospodarce turystycznej". Program obejmował trzy panele dyskusyjne: rynek pracy w sektorze turystycznym, kadry w przedsiębiorstwie turystycznym i system kształcenia kadr dla sektora usług turystycznych w Polsce.



Podczas pierwszego, którego moderatorem był prof. dr hab. Andrzej Panasiuk (Uniwersytet Szczeciński), dyskutowano m.in. o perspektywach rozwoju rynku pracy w turystyce w ramach strategii rozwoju turystyki w Polsce w latach 2008-2014 i zróżnicowaniu rynku pracy w sektorze turystycznym. Ciekawe zagadnienia były też omawiane na panelu o znaczeniu kadr w przedsiębiorstwie pod przewodnictwem prof. dr. hab. Andrzeja Rapacza (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu). Spierano się o sposoby motywowania pracowników (nie zawsze jest to wynagrodzenie) i metody skutecznego zarządzania personelem.

Jednak najwięcej emocji wzbudziła ostatnia z dyskusji na temat systemu kształcenia. Padały nawet głosy, że wyższe szkolnictwo jest zbędne, ponieważ studenci nie nabywają umiejętności i wiedzy potrzebnych na rynku pracy. Niestety w obowiązujących programach kształcenia za mało jest przedmiotów praktycznych. W rezultacie absolwenci nie są wystarczająco przygotowani do pracy w branży turystycznej. Pojawiły się propozycje zmian w programach nauczania, przede wszystkim profilu kształcenia (mniej krajoznawstwa i kultury, większy nacisk na ekonomię i marketing).


Innym problemem jest słaba znajomość języków obcych i emigracja (w niektórych szkołach ponad 30 proc. absolwentów wyjeżdża za granicę). Jednak pracodawcy zagraniczni są mniej zainteresowani dyplomami i certyfikatami, a bardziej praktycznymi umiejętnościami. Mało osób podnosi też kwalifikacje w trakcie studiów - należałoby im stworzyć takie możliwości. Najpoważniejszym problemem jest jednak brak współpracy między uczelniami a branżą turystyczną, a w konsekwencji niewystarczające przygotowanie kadry akademickiej do nauczania przedmiotów o charakterze praktycznym.

Jednym z postulatów było także wypracowanie standardów zawodów turystycznych, w tym takich, w których wykształcenie wyższe byłoby jednym z niezbędnych wymagań. W konferencji wzięli udział wykładowcy m.in. ze Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wyższej Szkoły Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki w Warszawie, AWF-ów w Krakowie i Poznaniu. Konferencję pod patronatem "Rynku Turystycznego" zorganizował Uniwersytet Szczeciński. Następna planowana jest na 2010 r.

Wydanie: 2/2008, AKTUALNOŚCI


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail