Uczelnie w natarciu

rt_2008_08-60.jpgPraca w branży turystycznej to marzenie wielu młodych ludzi. Turystyka i rekreacja zaś to wciąż jeden z najbardziej obleganych kierunków studiów. Czy duża liczba studentów przekłada się na wysoką jakość ich przygotowania do pracy w branży? Czy oferta edukacyjna szkół wyższych spełnia wymagania współczesnego rynku pracy?


Polska od kilku lat przeżywa boom edukacyjny. Młodzi ludzie, różnie zmotywowani, garną się do publicznych i prywatnych szkół wyższych. Jeszcze nie tak dawno matura nobilitowała, dziś coraz częściej dyplom magistra uznawany jest za niezbędne minimum. Nie inaczej jest w przypadku branży turystycznej i hotelarskiej. Bogacenie się społeczeństwa, większa dostępność transportu, a dziś jeszcze mocna waluta - sprawiają, że jest ona atrakcyjna nie tylko dla samych turystów. Stanowi możliwość podjęcia ciekawej pracy zawodowej. Wizje podróży, zwiedzania odległych miejsc i niezłych zarobków przyciągają młodych ludzi. Nie zawsze jednak świadomych wymagań turystycznego i hotelarskiego rynku pracy.


Liczby robią wrażenie

Jak podaje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w Polsce działa 55 szkół wyższych kształcących studentów na kierunku turystyka i rekreacja (w tym 21 publicznych i 34 niepubliczne). Hotelarstwo nie jest oddzielnym kierunkiem, może być za to realizowane jako jedna z form specjalizacyjnych. Mamy 53 053 studentów (w tym aż 40 759 w uczelniach niepublicznych) i 10 700 absolwentów (7 956 osób po uczelniach niepublicznych). W zeszłym roku akademickim turystyka i rekreacja była dziewiątym najbardziej popularnym kierunkiem studiów (według ogólnej liczby kandydatów). W roku akademickim 2007/2008 do rekrutacji stanęło aż 16 746 osób (w ubiegłym 5 858).


Widać braki

Duża liczba szkół edukujących na kierunku turystyka i rekreacja może być odpowiedzią na rosnący popyt. Z drugiej jednak strony, nie jest tajemnicą, że stworzenie tego typu oferty studiów humanistycznych jest o wiele tańsze niż na przykład oferta studiów ścisłych, w której oprócz wykładowcy i tablicy potrzebne są jeszcze laboratoria, urządzenia itp. Powstaje więc pytanie o jakość proponowanej oferty edukacyjnej. Inaczej mówiąc, jak ma się ona do realiów pracy w branży turystycznej.

Czy wychodzi jej naprzeciw? Czy raczej jest tylko stratą czasu? - Wszystkie osoby, które zatrudniamy, szkolimy w zakresie znajomości naszych produktów, systemów rezerwacyjnych...

Wydanie: 4/2008, EDUKACJA I KARIERA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail