Innowacje w przedsiębiorstwie turystycznym na wyciągnięcie ręki

dr Elżbieta Szymańska
Autorka prowadzi działalność gospodarczą w branży turystycznej
oraz jest adiunktem w Katedrze Turystyki i Rekreacji
na Wydziale Zarządzania Politechniki Białostockiej


W związku z innowacjami w przedsiębiorstwach turystycznych często nasuwa się pytanie: dlaczego przedsiębiorcy z branży turystycznej w tak małym zakresie wykorzystują dostępne źródła informacji o rynku turystycznym?



Dlaczego tak się dzieje, skoro informacja jest praktycznie "w zasięgu ręki"? I to naukowa, fachowo opracowana, wiarygodna! Czego nam brak? Zaufania do polskiej kadry naukowej? Przecież nie jest gorsza od kadry europejskiej. Odwagi? Chęci? Czy może po prostuÉ wiedzy o tego typu możliwościach? Albo jesteśmy zbyt zadufani we własną wszechwiedzę, by sięgać po profesjonalne źródła informacji?



Łyk teorii

Definicji innowacji napotkać można w literaturze przedmiotu bardzo wiele, posłużmy się tu definicją własną autorki, opartą na definicji OECD (Organization for Economy Co-operation and Development), wywodzącej się z teorii innowacji zapoczątkowanej przez J. Shumpetera. Innowacja, z ekonomicznego punktu widzenia, jest to zmiana, wprowadzająca jakościowo różne rozwiązania od form istniejących, przynajmniej z punktu widzenia wprowadzającego je przedsiębiorstwa lub jego klientów, która powinna skutkować wzrostem przychodów ze sprzedaży lub obniżką kosztów działalności przedsiębiorstwa.


rt_2009_03-25.jpg

Innowacyjność natomiast to proces oznaczający zdolność danego przedsiębiorstwa do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania zmian celem zastosowania ich do tworzenia innowacji. Generalnie można przyjąć, że wyróżniamy innowacje: technologiczne, produktowe (dotyczące zarówno wyrobu, jak i usługi), procesowe oraz organizacyjne. Innowacje technologiczne dotyczą oczywiście wprowadzania nowych technologii. Innowacje produktowe obejmują wszelkie modyfikacje, ulepszenia, zmiany związane z produktem (zarówno wyrobem, jak i usługą).

Innowacje procesowe dotyczą ulepszeń procesu głównego w organizacji, a więc np. wymiana maszyn na lepsze - w firmach produkcyjnych, a w przypadku firm...

Wydanie: 11/2008, MARKETING
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail