Duchowy biznes

Turystyka pielgrzymkowa jest jednym z najstarszych rodzajów turystyki. Sąsiedztwo sanktuarium jest dla każdej okolicy błogosławieństwem nie tylko w sensie religijnym, ale również ekonomicznym. Obsługa pielgrzymów jest obecnie jedną z gałęzi turystyki, do tego rozwija się ona dynamicznie.



Nawet najbardziej religijny pielgrzym, jeśli chce dotrzeć do jakiegoś sanktuarium, musi skorzystać z różnych usług. Z tego powodu wokół sanktuariów wyrastają całe miasteczka. Często z niewielkiej osady w ciągu kilkudziesięciu lat wyrasta sporej wielkości miejscowość.


Miasto-hotel

Doskonałym przykładem jest tu sanktuarium w Lourdes. W roku 1844 w miejscowości tej mieszkało 4155 mieszkańców utrzymujących się głównie z rolnictwa i pracy w miejscowym kamieniołomie. Obecnie zamieszkuje tam około 18 tys. osób. Pracują oni głównie w hotelarstwie i handlu. Imponująco rozbudowana została sieć hoteli. W roku objawienia (1858) w miejscowości znajdowały się zaledwie dwa hotele, by w roku 1900 osiągnąć ilość 50, w roku 1969 było ich już 210.

rt_2009_07-31.jpg

Obecnie jest tam ponad 300 hoteli. Sanktuarium ma do zaoferowania około 18 tys. pokoi noclegowych, co daje średnią 1 pokój na mieszkańca. Liczba łóżek we wszelkiego rodzaju pokojach gościnnych (dotyczy to zarówno hoteli, jak i pokoi prywatnych czy domów pielgrzyma) szacowana jest na 35 tys. łóżek. Tak ogromna baza noclegowa wymaga obsługi. W efekcie tego w sezonie około 30 proc. pracowników to pracownicy z innych krajów, głównie z Hiszpanii, Włoch i krajów Afryki Północnej.


Z tego powodu miejscowość bywa niekiedy nazywana "miastem-hotelem". Równie dynamicznie rozwinął się handel. Obecnie na potrzeby turystów-pielgrzymów pracuje ponad 30 dużych magazynów i ponad 300 mniejszych sklepów. Te ostatnie w zdecydowanej większości wyspecjalizowane są w handlu dewocjonaliami. Co istotne, w ciągu roku w Lourdes odbywa się wiele imprez kulturalno-religijnych, jak choćby Muzyczny Festiwal Wielkanocny. Również lokalne atrakcje niezwiązane bezpośrednio z objawieniami mają odpowiednią oprawę i infrastrukturę (np. kolejki linowe na pobliskie szczyty).


Dzięki temu średni czas pobytu pielgrzyma w Lourdes wynosi ponad 3 dni. Obecnie sanktuarium odwiedzane jest przez około 6 mln osób rocznie. W roku 1948 powstało nawet lotnisko, które obsługuje ponad 400...

Wydanie: 3/2009, PRODUKT TURYSTYCZNY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail