Szlaki turystyczne, które na siebie zarabiają

rt_2009_07-45.jpgNie bez powodu koncepcja budowy szlaków turystycznych przez prywatnych biznesmenów i lokalne samorządy rozkwita właśnie w Nowej Zelandii. Piesze i rowerowe wypady "w dzicz" są tam bardzo popularne nie tylko wśród mieszkańców kraju, ale również wśród zamożnych zagranicznych turystów, których nowozelandzkie wyspy przyciągają głównie walorami przyrodniczymi.


Z drugiej strony ruch turystyczny na najpiękniejszych i najpopularniejszych trasach (tzw. Great Walks, zarządzanych przez Departament Ochrony Środowiska) jest limitowany ograniczoną liczbą miejsc noclegowych. Od lat w sezonie letnim schroniska na tych szlakach mają niemal stuprocentowe obłożenie i wielu turystów, którzy chcieliby zażyć aktywnego wypoczynku na łonie przyrody, musi ruszyć gdzie indziej.


Z myślą o nich zaczęły powstawać konkurencyjne trasy piesze i rowerowe, budowane przez biznesmenów bądź władze samorządowe. W pierwszym przypadku są to przedsięwzięcia nakierowane na samodzielne czerpanie zysków z posiadanego szlaku, a w drugim - celem jest przyciągnięcie turystów w daną okolicę i stworzenie pola do popisu dla drobnych przedsiębiorców, którzy mogliby prowadzić obsługę ruchu turystycznego.


Możliwości zarabiania na własnym szlaku wiążą się nie tyle z posiadaniem "ścieżki przez las", ale z perspektywą oferowania usług jego użytkownikom. Szlak turystyczny to - w bardzo szerokim ujęciu - oprócz oznakowanej trasy w terenie również baza noclegowa w jej obrębie, oferta wycieczek z przewodnikiem i dodatkowych usług, takich jak podwożenie turystów, transport bagażu, wynajem rowerów, koni, parking strzeżony itd. Większość nowozelandzkich "prywatnych" szlaków nie sprzedaje typowych biletów wstępu, ale inkasuje opłaty za usługi, z których wychodzący na trasę turysta musi - bądź dla własnej wygody chce - skorzystać.


Przeważnie tworzone są one na terenach dotąd niezagospodarowanych turystycznie, gdzie można w obrębie swojego szlaku zostać "monopolistą" w zakresie usług noclegowych czy przewodnickich. Zanim jednak przyjdzie do liczenia zysków, dużo wcześniej przedsiębiorca musi poczynić inwestycje, do których należą: wytyczenie trasy szlaku, zbudowanie ścieżki wraz z zainstalowaniem niezbędnych urządzeń ułatwiających poruszanie się (schodków, mostków itp.) oraz...

Wydanie: 3/2009, PRODUKT TURYSTYCZNY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail