Podatkowe skutki umowy leasingu - leasing operacyjny

Marek Piotrowski


prawnik, doradca podatkowy



Charakteryzując tę formę finansowania warto dodać, iż fundamenty tej umowy redaguje kodeks cywilny (art. 7091), zgodnie z którym przez umowę leasingu finansujący w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zobowiązuje się na warunkach oznaczonych umową do nabycia rzeczy od oznaczonego zbywcy oraz do jej oddania do używania przez określony czas korzystającemu, a ten w zamian jest zobowiązany do płacenia finansującemu ratalnego wynagrodzenia w określonej wysokości, przy czym łączna wartość tego wynagrodzenia musi być równa co najmniej cenie, jaką finansujący za tę rzecz uiścił.


Należy pamiętać, że dla celów wskazanych ustawami o podatkach dochodowych (PIT, CIT) przez umowę leasingu, obok typu umowy nazwanej regulacjami kodeksu cywilnego, należy rozumieć również każdą inną umowę, w której jedna ze stron (finansujący) na warunkach określonych ustawami o podatkach dochodowych oddaje do odpłatnego używania drugiej stronie podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.
Omawiając problematykę podstawowych podatkowych skutków umowy leasingu, nie sposób pominąć ukształtowanego w praktyce podziału tego typu umów na leasing operacyjny oraz leasing finansowy. Rozróżnienie to, będące następstwem istotnych cech poszczególnych rodzajów umów, znajduje również odzwierciedlenie w zakresie obowiązujących następstw podatkowych.





Leasing operacyjny




Leasing operacyjny stanowi...

Wydanie: 6/2009, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail