Tani przewoźnicy rosną (w siłę)

Sukces tanich linii na polskim rynku lotniczym potwierdza, że nadal głównym kryterium wyboru połączeń jest cena. Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, udział niskokosztowych graczy na trasach z i do Polski w 2009 r. wynosił 51,7 proc. Choć jest to wynik niższy niż w 2008 r., to dwóch największych przewoźników w tym segmencie, Ryanair i Wizzair, odnotowuje stały wzrost liczby przewiezionych pasażerów.


rt_2010_04-45.jpg


6-latek przegoni 80-latka?

Polskie linie lotnicze LOT istnieją od ponad 80 lat. Przez ten okres przewoziły niezmiennie największą liczbę pasażerów na trasach z i do Polski. Wizzair, choć obecny na polskim niebie od 2004 r., zdążył mocno zagrozić dotychczasowemu liderowi. W 2009 r. - wg oficjalnych danych, które podaje - obsłużył 3,6 mln pasażerów, w porównaniu z nieco ponad 3,9 mln, którymi może pochwalić się LOT. Prezes węgierskiego lowcosta, József Váadi, zapowiada, że w 2010 r. jego linia wyprzedzi narodowego przewoźnika pod względem liczby przewiezionych pasażerów i stanie się największą linią lotniczą w Polsce. Jeśli nawet uznać liczbę 4,7 mln pasażerów, jaką zakłada zdobyć Wizzair na polskich trasach w 2010 r., za mocno propagandową, to osiągnięcie jakiegokolwiek wyniku lepszego od LOT może być dla dotychczasowego lidera mocnym ciosem. Kryzys i spowolnienie gospodarcze, a tym samym chęć oszczędzania jest niczym wiatr w żagle niskokosztowcom - mistrzom cięcia kosztów.


Przepis na niską cenę

Co sprawia, że LCCs (Low Cost Carriers) są w stanie oferować tak niskie ceny? Wachlarz rozwiązań w tym zakresie jest bardzo duży. Po pierwsze flota, jaką dysponują tanie linie, jest zazwyczaj bardzo jednolita. Utrzymanie tych samych modeli samolotów jest więc znacznie tańsze niż w przypadku regularnych linii, które w swojej bazie mają kilka różnych typów maszyn. Jeden rodzaj samolotu to również niższe koszty szkolenia załogi. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest pojemność. Przy mniejszej ilości miejsca między siedzeniami i braku podziału na klasy, samoloty LCCs są w stanie zabrać średnio o 15 proc. więcej pasażerów niż konkurencja w identycznych samolotach z segmentu...

Wydanie: 1/2010, RAPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail