Powrót do przyszłości Raport: co czeka linie lotnicze?

rt_2011_02-45.jpgAby sprostać w przyszłości wyzwaniu, jakim jest dochodowość, szefowie linii lotniczych będą musieli w nowy, świeży sposób zanalizować rzeczywisty popyt na oferowany przez nie produkt i dostrzec go w szerszym kontekście. Dziś bowiem ograniczają się do zaspokojenia tych potrzeb konsumenta, które dotyczą szybkiego transportu drogą powietrzną.


A przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby linie lotnicze dostarczały mu usługi szybkiego transportu za pośrednictwem innych środków oraz poprzez inwestycje.


Wróg to czy przyjaciel?

Obszarem, w którym to się już wydarzyło jest szybka kolej, obecna już w Europie i Japonii, i rozwijająca się w obszarze Azji i Pacyfiku oraz obu Amerykach i na Bliskim Wschodzie. Z pozoru szybka kolej wydaje się zagrożeniem dla linii lotniczych, zwłaszcza na krótszych dystansach – i rzeczywiście większy procent podróży na trasie Paryż – Londyn odbywa się pociągiem. Z drugiej jednak strony linie lotnicze podjęły działania, aby uzyskać dochody z tych usług. Na przykład British Airways nabył udziały w Eurostar. Integracja usług linii lotniczych z szybką koleją pozwoliłaby przewoźnikom na uniknięcie destrukcyjnej konkurencji. Szansą dla linii lotniczych byłoby skoncentrowanie się na długodystansowych lotach międzykontynentalnych, podczas gdy krótsze trasy przejęłaby kolej. Jednocześnie trzeba podkreślić, że integracja z szybkimi kolejami może przynieść tylko skromne zyski liniom lotniczym. Wynika to z naturalnych ograniczeń rynku (gęsto zaludnione korytarze w Europie, Ameryce Północnej i części Azji) i z faktu, że konkurencja/współpraca z szybkimi kolejami dotyczy jedynie lotów krótkodystansowych do 500 km. Innym przykładem synergii w podejściu do siebie dawnych rywali jest współpraca między liniami lotniczymi a organizatorami rejsów morskich. Zadaniem przewoźnika jest szybkie dotransportowanie klientów samolotem na miejsce, gdzie cumuje wycieczkowiec (na przykład z Warszawy via Madryt na Karaiby – już realizowane przez nasze biura podróży – red.), który zabierze ich na wielodniową wycieczkę.


Inne opcje

Linie lotnicze mogłyby inwestować w alternatywne środki szybkiej komunikacji – na przykład wideokonferencje dla przedstawicieli biznesu. Odmienną propozycją dla przewoźników byłaby...

Wydanie: 9/2010, TRANSPORT
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail