Odwołane loty najczęstszą przyczyną skarg pasażerów

Ponad 900 spraw wpłynęło do Komisji Ochrony Praw Pasażerów
Urzędu Lotnictwa Cywilnego w pierwszym półroczu tego roku. Komisja
Ochrony Praw Pasażerów, na mocy postanowień rozporządzenia
nr 261/2004/WE, zajmuje się rozpatrywaniem skarg pasażerów
w trzech przypadkach: odwołania lotów; opóźnienia lotów; odmowy
przyjęcia pasażera na pokład samolotu. Pracownicy Komisji udzielają
także wyjaśnień i porad w sprawach związanych z lotami.
W pierwszym półroczu tego roku pasażerowie najczęściej skarżyli
się na odwołania oraz opóźnienia lotów.
Komisja Ochrony Praw Pasażerów obserwuje, że świadomość
pasażerów co do praw jakie im przysługują stale rośnie. Zwiększa się
także dyscyplina przewoźników w rozpatrywaniu reklamacji klientów.
Należy zaznaczyć, że Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje
skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika
lotniczego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć:
  •  kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
  •  kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację,
  •  kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
    Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji
    administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin
    jego usunięcia. Trwający okres wakacyjny jest dobrą okazją, aby
    przypomnieć pasażerom przysługujące im prawa:
  • W przypadku, gdy lot został opóźniony − przewoźnik ma
    obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do
    czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych,
    przesłania 2 wiadomości faksem lub e-mailem. W przypadku, gdy
    wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić
    nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem
    powrotnym na lotnisko). Gdy opóźnienie wynosi powyżej 5 godzin
    i pasażer zrezygnuje z przelotu, przewoźnik ma obowiązek zwrócić
    należność za zakupiony bilet. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie
    pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy)
    jeżeli w wyniku tego opóźnienia pasażer przybędzie do miejsca
    docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie
    przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu.
    Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli
    lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np.
    złe warunki atmosferyczne).
  • W przypadku, gdy samolot zostanie odwołany – pasażer ma
    prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiany
    planu podróży. Jeżeli pasażer nie został na czas (do 14 dni przed
    wylotem) poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony
    w okresie krótszym i przewoźnik jednocześnie nie zaproponował
    mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe
    przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600
    EUR – w zależności od długości trasy). Wspomniane odszkodowanie
    nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn
    niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
  • W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia
    na pokład samolotu – przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do
    600 EUR – w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie
    7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik
    ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić
    mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić
    wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości
    faksem lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego
    dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz
    z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).




Wydanie: 5/2011, AKTUALNOŚCI


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail